VetAgro Sup

Antall plasser*

3 + 2

Om studiestedet

VetAgro Sup er en grande école som ligger i byen Clermont-Ferrand. Clermont-Ferrand er hovedstaden i departementet Puy-de-Dôme, er en av de eldste byene i Frankrike, og har rundt 140.000 innbyggere. Tidligere École Nationale Vétérinaire de Lyon var opprinnelig den første institusjonen i verden som tilbød veterinærutdanning. I 2010 ble den slått sammen med Clermont-Ferrand Université og VetAgro Sup ble dannet.

• Avtalen gjelder for landbruksfag og veterinærmedisin.

Landbruksfag: 3 plasser

Veterinærmedisin: 2 plasser. Studenter innen veterinærmedisin kan ta fra 4 til 15 uker av sine kliniske studier i 8. semester, i vårsemesteret. All klinisk praksis i utlandet som er forhåndsgodkjent tilsvarer praksis på NMBU Veterinærhøgskolen, uke for uke (1 uke i klinikk = 1,5 studiepoeng).

• For alle Erasmusavtaler gjelder at man må ha fullført 60 studiepoeng før utenlandsoppholdet begynner.

NB! Søkere bør ha minst «C» i gjennomsnitt på karakterutskrift fra NMBU veterinærhøgskolen.

Ved ubrukte plasser kan veterinærstudenter som ikke ha "C" i gjennomsnitt bli tildelt en plass.

• Fransk. Skolen tilbyr emner på engelsk i vårsemesteret, første år på master.

Veterinærmedisin: Det meste av undervisningen vil foregå på engelsk. Studenter må likevel kunne vise til at de behersker fransk skriftlig og muntlig.

• Høstsemesteret: September-desember.
    Vårsemesteret: Januar-mai.

• Erasmus-studenter må betale semesteravgift og semesterregistrere seg ved NMBU for det semestret de er i utlandet, men slipper da å betale semesteravgift eller andre undervisningsavgifter ved avtaleuniversitetet.

• Utvekslingstudenter tilbys bolig på campus.