Attraktiv nettbasert årsenhet i bærekraftig økonomi og ledelse

Av Ann Christin Slettvold

Studer hvor og når det passer for deg.
Studer hvor og når det passer for deg.Foto: Shutterstock

NMBU Handelshøyskolen lanserte i år en nettbasert årsenhet i bærekraftig økonomi og ledelse. Et fleksibelt årsstudium med oppstart vår eller høst, og som gjennomføres via nettstudier på deltid eller heltid. - Søkertallene overgikk all forventning, og nå utvider vi med søkemulighet via Samordna opptak!

I tråd med NMBUs nye strategi og satsningsområdet Livslang læring, tilbyr Handelshøyskolen en nettbasert årsenhet i bærekraftig økonomi og ledelse. Studietilbudet gir mulighet for en mer fleksibel studiehverdag i ulike livsfaser og har bærekraft som en gjennomgående faglig tilnærming.

"NMBU ser på det som en del av sitt samfunnsoppdrag å bidra til en mer bærekraftig fremtid."

Attraktivt studietilbud

Kunnskap innen økonomi og ledelse er etterspurt og nødvendig i alle organisasjoner, uavhengig av bransje og yrke. Det stadig viktigere for bedrifter og andre organisasjoner å bidra i arbeidet med å oppnå FNs bærekraftsmål. En rekke studier viser at bedrifter som arbeider gjennom bærekraftige forretningsmodeller, lykkes bedre i markedet over tid. Derfor trenger både små, mellomstore og store bedrifter kandidater med kompetanse til å bygge og lede etter bærekraftige (økonomisk, sosialt og miljømessig) forretningsmodeller.

Årsenheten gir en grunnleggende innføring i økonomisk-administrative fagområder med en gjennomgående bærekraftig tilnærming. Dette er en basisutdanning du kan bygge videre på i en bachelorgrad innen økonomi og ledelse ved NMBU eller andre læresteder. Om du er i jobb og trenger faglig påfyll eller formell kompetanse i en lederjobb, er denne årsenheten like aktuell for deg. Studiet er utviklet med tanke på å være så fleksibel som mulig, og gjennomføres via nettstudier på deltid eller heltid.

Siw

"Jeg har jobbet 15 år med markedskommunikasjon, så det var veldig lærerikt for meg å lære om hele markedsføringsfaget", sier Siv Hatlem Heimdal som startet på årsstudiumet i høst.

Søkertallene første året studietilbudet ble gitt, viser at årsenhet i bærekraftig økonomi og ledelse er attraktiv for både unge og godt voksne studiesøkende i ulike livs- og karrierefaser. I 2022 søkte nærmere 300 studenter seg til årsenheten, via NMBUs Senter for etter- og videreutdanning (SEVU). Når vi nå også åpner for opptak via Samordna opptak, forventer vi en økning i antall søkere til årsenheten i 2023. Nasjonalt er det stor søkning til økonomisk-administrative studier. I 2022 var det nesten dobbelt så mange søkere til nettstudier, med eller uten samlinger, via Samordna opptak som det var studieplasser.

Søknad og opptak

Vi tar opp studenter til årsenheten to ganger i året med oppstart primo februar eller primo september. Opptakskravet er generell studiekompetanse eller tilsvarende arbeidserfaring (realkompetansevurdering).

Søknadsfristen for oppstart på våren er 15. januar (søk via Søknadsweb), og for oppstart på høsten er fristen 15. april (søk via Samordna opptak).

- Les mer info om studietilbudet her!

Årsenheten er utviklet og gjennomføres første gang med støtte fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir).

Bærekraftsmål
Bærekraftsmål Foto: Joe Urrutia