Vann

Forskning og utdanning innen

Vann og vannressurser

Uten vann på kloden eksisterer det ikke liv. Alle skal ha tilgang til vann og gode sanitærforhold. Vi jobber med bærekraftig vannforvaltning og med å sikre rent vann til alle.

Forskning

Oslofjorden

Livet i Oslofjorden har endret seg dramatisk de siste årene. Våre forskere jobber iherdig med å finne ut hvorfor, og hvordan vi kan løse problemene.

Les mer om vår forskning på Oslofjorden her.

Vann i rør

Vann og avløp

Samfunnet må investere milliarder i fornying og rehabilitering av vannledningsnettet de neste årene.

Vi forsker på god behandling av avløpsvann fra husholdninger og industri, inkludert hvordan vi kan hindre  forurensning og gjenvinne ressursene som finnes i avløpsvannet.

Finne av fisk.

Forvaltning av ferskvann og ferskvannsressurser

Vi har ledende nasjonal kompetanse innen fiske- og ferskvannsøkologi, miljøvitenskap, forurensning og vannfaglige prosesser.

Fra individ til bestand, og fra liten skala til hele nedbørsfelt og innsjøer, samt i ulike tidsperioder.

Akvakultur - NMBU jobber i hele verdikjeden.

Akvakultur og fiskehelse

Vi er med på å forme fremtidens oppdrettsnæring. Med forskning på avl og genetikk for å produsere en sunn fisk, med forskning på bærekraftig fôr med ingredienser som ikke konkurrerer med menneskemat.

Forskning på fiskehelse og fiskevelferd står sentralt, lakselus problematikken og utvikling av vaksiner. Vi forsker på vannkvalitet i RAS-anlegg og akvakulturnæringens arealbehov.

Utdanning

Vi tilbyr høyere utdanning (bachelor, master, ph.d.) innen en lang rekke fagområder tilknyttet vann og vannressurser.

Nyheter om forskningen vår

Fagmiljø

Media

Eksterne ressurser

Nasjonalt senter for vanninfrastruktur - Vannsenteret

Et sted for opplæring, forskning, utvikling og utprøving i dagens og fremtidens infrastruktur for vann og avløp. Senteret er et spleiselag mellom stat, kommuner og private aktører. NMBU er styremedlem.

Du kan lese mer om Vannsenteret på deres hjemmesider her: https://vannsenter.no/

Om NMBU

Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) er et av ti universiteter i Norge. NMBU ligger i Ås, ca. 20 minutter utenfor Oslo, på Norges vakreste campus. Vi har ca. 7700 studenter og 2000 ansatte, som driver med utdanning og forskning innen blant annet miljø, klimautfordringer, fornybare energikilder, bedre folke- og dyrehelse, matproduksjon og areal- og ressursforvalting, med tilhørende estetiske og teknologiske fag.