University of Saskatchewan

Exchange

Antall Plass

Om studiestedet

University of Saskatchewan ligger i byen Saskatoon, den største byen i Saskatchewan-provinsen i Canada. Urbefolkningen setter sitt preg på byen som har flere grønne urbane reservater innenfor bygrensene. Universitetet har omlag 15.000 studenter og tilbyr studier innen blant annet matvitenskap, husdyrfag, plantevitenskap, geologi, geografi, bioteknologi og miljøstudier.

Emnekatalog

• Bachelor (undergraduate) og master (graduate) level. Fem plasser på College of Agriculture and Bioresources og/eller College of Arts and Sciences.

Lengde på opphold

1-2 semester

• Søkere med beste karaktersnitt på søknadstidspunktet. Det forutsettes at studenten har bestått 120 studiepoeng.

• Studenter som reiser på avtalen er fritatt for undervisningsavgift (tuition fee). OBS! Studenter må betale diverse gebyrer til universitetet (utover skolepenger), tilsvarende NOK 2 500.

• Høstsemester: September- desember:
    • Vårsemester: Januar - juni

• Englesk
    • Søkerens engelsknivå må dokumenteres med minimums:
    • 4 i engelsk på vitnemålet fra videregående skole eller
    • TOEFL score (Internet Based): 80 (reading: 19, listening: 19, speaking: 18, writing: 18)
  • 15 credits tilsvarer 30 studiepoeng på NMBU.

Emnekatalog

• Universitet har flere boliger og kontakt med steder som leier ut.

• Skal du studere i Canada i mindre enn seks måneder trenger du som norsk statsborger bare gyldig pass, opptaksbrev fra lærestedet ved innreise og søk om Electronic Travel Authorization (ETA).

For opphold i mer enn seks måneder må du ha studentvisum (Study Permit).
    Søknadsskjema fås ved henvendelse til Den canadiske ambassade i Oslo.

For søkere med norsk statsborgerskap er det the Canadian High Commission i London som utsteder studentvisum. Du kan ikke søke om visum før du har fått det endelige opptaksbeviset fra universitetet i Canada. I tillegg til attestert kopi av opptaksbeviset, krever High Commission en økonomisk garanti, 2 passbilder, kopi av passet og et behandlingsgebyr. Behandlingstid for søknaden varierer fra 2-4 uker, det er derfor viktig å sende inn søknaden så snart man kan. Les søknaden nøye og sjekk at underskrift og alle vedlegg er med. The High Commission anbefaler på det sterkeste at ingen bestiller reise før de har mottatt visumet. Les mer om visum og studentvisum (Study permit).