Sebrafisk
Foto: Shutterstock

Seksjon for eksperimentell biomedisin har som mål å være en viktig bidragsyter for forskning med eksperimentelle forsøksdyrmodeller.

Om seksjonen

I 2021 flyttet vi inn i topp moderne fasiliteter på Campus Ås, og er samlokalisert med resten av NMBU. Her kan vi tilby oppstalling og bistand til forsøk med dyr og tilbyr en rekke ulike dyremodeller: modellfisk (zebrafisk og medaka), laksefisk, gangere og produksjonsdyr.

Vi har lang erfaring og høy kompetanse innen fagområdet forsøksdyr og bistand til forskning. Våre ansatte har bakgrunn som blant annet biologer, veterinærer og dyrepleiere og annet teknisk bakgrunn. Seksjonen er ansvarlig for undervisning i forsøksdyrlære for NMBU Veterinærhøgskolens veterinær- og dyrepleierstudenter, og kan vi tillegg tilby opplæring til forskere.

Ta gjerne kontakt med oss hvis du ønsker å vite mer om hva vi kan tilby deg og ditt prosjekt.

Vår lab FISH-VET tilbyr avanserte instrumenter spesifikke for forskning på modellfisk (zebrafisk/medaka) og laks, og muliggjør studier innen blant annet infeksjon, toksikologi og atferd. Vi tilbyr også opplæringsprogrammer innen fiskebiologi og tilknyttede teknikker.

Ansatte