Hvite og røde blodceller
Foto: Foto: Shutterstock

Forskningen ved Faggruppe for immunologi har tre fokusområder:
1. Laksens immunsvar ved infeksjoner og stress
2. Immun- og mikrobiota-trening hos mus i et naturlig miljø og
3. Immunmekanismer i husdyrhelse.

Faggruppen har ansvar for undervisning i immunologi ved veterinær- og dyrepleierstudiet.

• For veterinærstudentene underviser vi under VET306 (Allmenn Sykdomslære), der Preben Boysen er blokkleder, samt bidrag inn i andre emner både tidligere og senere i studiet. For dyrepleierstudenter underviser vi hovedsakelig under DYR204 (Infeksjonsbiologi og legemiddellære), samt DYR214 (Laboratoriediagnostikk).

Vi bidrar også til annen undervisning i immunologi, bl.a. til MVI292 (Immunsystemet, mat og helse) ved KBM-fakultetet.

• Vår gruppe har stor kompetanse på flowcytometri, med instrumenter som kan dekke de fleste behov, inkludert en avansert cellesorterer (etter innflytting Ås). Vi har også bygget opp ledende kompetanse på Luminex®-baserte (xMap) multiplex assays til bruk både for påvisning av analytter og til påvisning av spesifikke og polyreaktive antistoffer.

Vi designer og lager egne slike testsystemer og utvikler målemetoder for disse. I tillegg disponerer og behersker vi en rekke immunologiske metoder, som PCR, ELISA, Western Blot, celledyrking og cellebaserte assays (som cytotoksisitet, proliferasjon, cytokinrespons, fagocytose), og uttrykk og rensing av proteiner. Vi har praktisk erfaring med en rekke dyremodeller, fra fisk til mus til store husdyr.

Fokusområder for vår forskning:

Nyheter fra faggruppen