University of Nebraska-Lincoln

Lengde på opphold

1-2 semester

Om studiestedet

University of Nebraska-Lincoln ligger midt i USA og med college of agriculture & natural resources, architecture og engineering, er det mye å velge mellom for NMBU -studenter. Nebraska er den største landbruksstaten i USA, så dette er en ypperlig mulighet for å erfare landbruk i stor skala. Lincoln er delstatens hovedstad med ca. 260.000 innbyggere.

Emner Undergraduate

Emner Graduate

• Én semesterplasser per studieår og flere betalende skoleplasser

• Det forutsettes at studenten har bestått 90 studiepoeng på søknadstidspunktet. Anbefales C i karaktersnitt.

• Både bachelor (undergraduate) og master (graduate).

• OBS! Universitetet kan ikke godta minst "4" i engelsk som gyldig dokumentasjon på engelskkunnskaper. Studenter kan ta enten TOEFL eller IELTS test.
    TOEFL score of 70 (iBT) and writing subscore of 20, or a composite IELTS score of 6.0 and writing subscore of 5.5 for undergraduates.
    Graduate students must meet English language proficiency requirements of both Graduate Studies and the intended academic department. Graduate Studies requirements are met by a TOEFL score of 500 (paper), 79 (iBT), or IELTS score of 6.0.

• Dersom det er balanse i utvekslingsavtalen, tildeles det en gratis plass hvert studieår. Alle andre må betale skolepenger (Out-of-State).
    OBS! Studenter må kjøpe helseforsikring gjennom universitetet.

• Høstsemester: august-desember

Vårsemester: janaur-juni

Detaljert akademisk kalender.

• For bachelorstudenter:15 credits (100 - 400 level) tilsvarer 30 studiepoeng på NMBU.
    For masterstudenter: 12 credits (500 - 900 level) tilsvarer 30 studiepoeng på NMBU.

• Det finnes student boliger på campus. Boligmuligheter

• All som skal studere i USA må ha studentvisum.

Å søke visum er ditt ansvar, og du bør kontakte relevante lands ambassade for å innhente oppdatert informasjon.

Du trenger studentvisum for å studere i USA, og du må ha mottatt opptaksbrev fra det amerikanske lærestedet før du kan søke. Søknadsgebyr for visumet er for tiden USD $160. I tillegg må det betales SEVIS-gebyr som er for tiden USD $350 for F-1 søkere og USD $220 for J-1 søkere.

De amerikanske universitetene legger opp til at studenter benytter enten F1 eller J1 visum. Vær oppmerksom på at J1 medfører at man får en toårig "karantene" etter oppholdet før man kan søke om eventuell permanent arbeids- eller oppholdstillatelse i USA. Karantenen gjelder bare dersom studenten mottok støtte fra offentlige kilder, f.eks. Lånekassen.

Mer informasjon om visum til USA kan du få fra ambassadens hjemmesider.

Den Amerikanske ambassaden i Drammensveien 21 er åpen for besøkende mandag-fredag mellom 9 og 12. Tlf. 22 44 85 50.

• Amerikanske universiteter setter strenge krav til helseforsikring for alle utenlandske studenter. Alle studenter som utveksler til et amerikansk universitet må derfor regne med å kjøpe en amerikansk helseforsikring, som anbefalt av det enkelte universitet. Denne kommer i tillegg til andre forsikringer studentene måtte ha fra Norge, nemlig studentreiseforsikring. Forsikringene koster vanligvis omkring USD$ 500-1200, men kan også være dyrere. Les mer om hvilke helserettigheter du tar med deg fra Norge til USA og hvordan du kan søke refusjon for helseutgifter på HelseNorge.

• Vurderer du å søke på en av våre avtaler i USA må du være oppmerksom på at lærestedene krever en økonomisk garanti som bevis på at du kan finansiere studieoppholdet ditt der.
    Lånekassen kan utstede en slik garanti - Foreløpige uttalelse om retten til støtte.