San Diego State University

Antall plasser

Flere

Om studiestedet

San Diego State University (SDSU) er den eldste institusjonen for høyere utdanning i San Diego, grunnlagt i 1897. Kjent for faglig dyktighet, har SDSU topp rangerte studier i business, ingeniørvitenskap, folkehelse og mange andre. Med mer en 35.000 studenter er SDSU det fjerde største universitetet i California University State System.

American Language Institute

• NMBU-studenter vil bli registrert som en del av Global Campus (GC)-programmet.

Bachelor (undergraduate) og masterkurs (graduate).

• Anbefales C i snitt

Studenter må ha fullført 60 studiepoeng før utenlandsoppholdet begynner

• Studenter tatt opp gjennom American Language Institute kan ta kun emner med ledig kapasitet, og kan ikke prioriteres over gradsstudenter. Andre begrensninger kan forekomme, for eksempel ikke bolig på campus etc.
    NMBU-studenter velger mellom Semester at SDSU General Courses eller Semester at SDSU Business Courses. Noen business courses er utarbeidet kun for internasjonale- og utvekslingsstudenter.

• -4 i snitt fra engelsk på vitnemål fra videregående skole, eller
    -TOEFL iBT score på 80, eller
    -6.5 på IELTS test

• Antall credits per semester full tid for bachelorstudenter: 15
    Antall credits per semester full tid for masterstudenter: 9

Vær oppmerksom på at opplysningene om antall credits er veiledende.

• Amerikanske universiteter setter strenge krav til helseforsikring for alle utenlandske studenter. Alle studenter som utveksler til et amerikansk universitet må derfor regne med å kjøpe en amerikansk helseforsikring, som anbefalt av det enkelte universitet. Denne kommer i tillegg til andre forsikringer studentene måtte ha fra Norge, nemlig studentreiseforsikring. Forsikringene koster vanligvis omkring USD$ 500-1200, men kan også være dyrere. Les mer om hvilke helserettigheter du tar med deg fra Norge til USA og hvordan du kan søke refusjon for helseutgifter på HelseNorge.

• Høst: midten av august - desember.
    Vår: midten av januar - mai.
    Det finnes også en sommertermin fra slutten av juli.

• Studenter kan søke om studentbolig så snart du har fått plass på SDSU. Utvekslingsstudenter over 21 år anbefales å søke om bolig i Villa Alvarado, the International House eller University Towers.

Mange leier også bolig privat i områdene Pacific Beach eller Mission Beach.

• ll som skal studere i USA må ha studentvisum.

Å søke visum er ditt ansvar, og du bør kontakte landets ambassade for å innhente oppdatert informasjon.

Du trenger studentvisum for å studere i USA, og du må ha mottatt opptaksbrev fra det amerikanske lærestedet før du kan søke. Søknadsgebyr for visumet er for tiden USD $160. I tillegg må det betales SEVIS-gebyr som er for tiden USD $350 for F-1 søkere og USD $220 for J-1 søkere.

De amerikanske universitetene legger opp til at studenter benytter enten F1 eller J1 visum. Vær oppmerksom på at J1 medfører at man får en toårig "karantene" etter oppholdet før man kan søke om eventuell permanent arbeids- eller oppholdstillatelse i USA. Karantenen gjelder bare dersom studenten mottok støtte fra offentlige kilder, f.eks. Lånekassen.

Mer informasjon om visum til USA kan du få fra ambassadens hjemmesider.

Den Amerikanske ambassaden i Drammensveien 21 er åpen for besøkende mandag-fredag mellom 9 og 12. Tlf. 22 44 85 50.

• Vurderer du å søke på en av våre avtaler i USA må du være oppmerksom på at lærestedene krever en økonomisk garanti som bevis på at du kan finansiere studieoppholdet ditt der.
    Lånekassen kan utstede en slik garanti - Foreløpige uttalelse om retten til støtte.

Merk:

Det er viktig at studentene er klar over at SDSU ikke signerte personverntillegget General Data Protection Regulation (GDPR) som vanligvis kreves av alle NMBU-partnere. Studentene må være klar over risikoen knyttet til deling av personopplysninger som deles med denne institusjonen.