Purdue University

Exchange

Antall Plasser*

1

*Fra høsten 2024 kan vi ikke garantere undervisningsfrie studieplasser. Ta kontakt med vekslingskontoret før du søker.

Om studiestedet

Purdue University ligger i byen Lafayette i delstaten Indiana, kun et par timers kjøretur fra storbyen Chicago. Universitetet har nesten 40.000 studenter og er et av de mest internasjonale blant de store forskningsuniversitetene.

Emne Katalog

• Én utvekslingsplass for skoleåret 2021/2022. Studenter fra flere fagmiljøer ved NMBU har mulighet til å søke (landbruksfag, naturvitenskap, landskapsarkitektur, økonomi, miljø, plantevitenskap, ingeniør m.fl). OBS! Studenter må ta mest parten av fagene på College of Agriculture

Bachelor nivå

Lengde på opphold

1 til 2 semester

• Søkere med beste karaktersnitt på søknadstidspunktet.

Studenter må ha fullført 60 studiepoeng før utenlandsoppholdet begynner

• Englesk

Søkerens engelsknivå må dokumenteres med minimums:

4 i engelsk på vitnemålet fra videregående skole.

• Studenter som reiser på avtalen er fritatt for undervisningsavgift

• Høstsemester: slutten av august - midten av desember.
    Vårsemester: midten av januar - midten av mai.

• Antall credits per semester fulltid for bachelorstudenter: 12. Dette vil tilsvare 30 ECTS på NMBU.
    OBS! Studenter må ta mest parten av fagene på College of Agriculture.
    NB! Det kan være problematisk å få tatt emner på 600-nivå. I visse tilfeller finnes det muligheter for "fritt emne".

• Universitet er behjelpelig med å finne bolig.

• Amerikanske universiteter setter strenge krav til helseforsikring for alle utenlandske studenter. Alle studenter som utveksler til et amerikansk universitet må derfor regne med å kjøpe en amerikansk helseforsikring, som anbefalt av det enkelte universitet. Denne kommer i tillegg til andre forsikringer studentene måtte ha fra Norge, nemlig studentreiseforsikring. Forsikringene koster vanligvis omkring USD$ 500-1200, men kan også være dyrere. Les mer om hvilke helserettigheter du tar med deg fra Norge til USA og hvordan du kan søke refusjon for helseutgifter på HelseNorge.

• Å søke visum er ditt ansvar, og du bør kontakte landets ambassade for å innhente oppdatert informasjon.

Du trenger studentvisum for å studere i USA, og du må ha mottatt opptaksbrev fra det amerikanske lærestedet før du kan søke. Søknadsgebyr for visumet er for tiden USD $160. I tillegg må det betales SEVIS-gebyr som er for tiden USD $350 for F-1 søkere og USD $220 for J-1 søkere.

De amerikanske universitetene legger opp til at studenter benytter enten F1 eller J1 visum. Vær oppmerksom på at J1 medfører at man får en toårig "karantene" etter oppholdet før man kan søke om eventuell permanent arbeids- eller oppholdstillatelse i USA. Karantenen gjelder bare dersom studenten mottok støtte fra offentlige kilder, f.eks. Lånekassen.

Mer informasjon om visum til USA kan du få fra ambassadens hjemmesider.

Den Amerikanske ambassaden i Drammensveien 21 er åpen for besøkende mandag-fredag mellom 9 og 12. Tlf. 22 44 85 50.