American University, Washington D.C.

Washington D.C.

Avtaletype

Exchange

Antall plasser

2 studenter per år

Om studiestedet

American University ble grunnlagt i 1893 og ligger i Washington D.C, hovedstaden i USA. NMBU har avtale med School of International Management (SIS) ved American University, som har ett rikt tverrfaglig tilbud innen blant annet internasjonale relasjoner, internasjonal økonomi og internasjonal miljøpolitikk.

Kurskatalog

SIS Weekly Events Calendar

• School of International Management (SIS) ved American University. NMBU-studenter kan ta fag på alle skoler ved American University. Master nivå.
    Noragric studenter har prioritet, men avtalen er også åpen for andre. Avtalen kan passe for studenter fra flere NMBU-fagområder.

Lengde på opphold

1 til 2 semester

• Søkere med beste karaktersnitt på søknadstidspunktet. Anbefalt minst B i karaktersnitt.

Studenter må ha fullført 60 studiepoeng før utenlandsoppholdet begynner.

• Studenter som reiser på avtalen betaler ikke skolepenger, men det er noen gebyrer som betales av studenten. Blant disse gebyrene er et gunstig reisekort for offentlig transport i Washington, D.C. området.

• Høstsemester: slutten av august – begynnelsen av desember.
    Vårsemester: slutten av januar– begynnelsen av mai.

• Masterstudenter tar 9 credits (3 kurs med 3 studiepoeng hver).

• -TOEFL-test: 100 (IBT), 250 (computer-based test), eller 600 (paper-based test), eller
    - IELTS: score 7.0, eller
    - Studenter som er tatt opp til et engelskspråklig masterprogram oppfyller automatisk språkkravet. Dette gjelder kun hvis studenten ikke tar emner på norsk.
    - Hvis studenten tar alle fag på engelsk før utvekslingsoppholdet (30 studiepoeng) kan det i noen tilfeller være tilstrekkelig dokumentasjon på språkkunnskaper. Ta kontakt med utveksling@nmbu.no for å finne ut om dette kan gjelde deg.

• Graduate students får ikke tilbud om studentbolig på campus. SIS anbefaler Wesley Theological Seminary  og studenter kan også få hjelp til å finne off-campus housing.

• Amerikanske universiteter setter strenge krav til helseforsikring for alle utenlandske studenter. Alle studenter som utveksler til et amerikansk universitet må derfor regne med å kjøpe en amerikansk helseforsikring, som anbefalt av det enkelte universitet. Denne kommer i tillegg til andre forsikringer studentene måtte ha fra Norge, nemlig studentreiseforsikring. Forsikringene koster vanligvis omkring USD$ 500-1200, men kan også være dyrere. Les mer om hvilke helserettigheter du tar med deg fra Norge til USA og hvordan du kan søke refusjon for helseutgifter på HelseNorge.

• All som skal studere i USA må ha studentvisum.

Å søke visum er ditt ansvar, og du bør kontakte landets ambassade for å innhente oppdatert informasjon.

Du trenger studentvisum for å studere i USA, og du må ha mottatt opptaksbrev fra det amerikanske lærestedet før du kan søke. Søknadsgebyr for visumet er for tiden USD $160. I tillegg må det betales SEVIS-gebyr som er for tiden USD $350 for F-1 søkere og USD $220 for J-1 søkere.

De amerikanske universitetene legger opp til at studenter benytter enten F1 eller J1 visum. Vær oppmerksom på at J1 medfører at man får en toårig "karantene" etter oppholdet før man kan søke om eventuell permanent arbeids- eller oppholdstillatelse i USA. Karantenen gjelder bare dersom studenten mottok støtte fra offentlige kilder, f.eks. Lånekassen.

Mer informasjon om visum til USA kan du få fra ambassadens hjemmesider.

Den Amerikanske ambassaden i Drammensveien 21 er åpen for besøkende mandag-fredag mellom 9 og 12. Tlf. 22 44 85 50.

• Vurderer du å søke på en av våre avtaler i USA må du være oppmerksom på at lærestedene krever en økonomisk garanti som bevis på at du kan finansiere studieoppholdet ditt der.
    Lånekassen kan utstede en slik garanti. Se den foreløpige uttalelsen om retten til støtte.

Emner tidligere studenter har tatt

Kurskatalog

M-AE
COMM-639 Political Communication