Roller og ansvar - uteareal

Av Lena Marie Kjøbli

Rolle, ansvar og oppgavefordeling i forhold til eiendomsforvaltning og drift av NMBU sitt uteareal

EIA plikter å sikre at:

• Universitetets strategier, miljøambisjoner og mål overholdes
  • Det finnes tilgjengelig informasjon og rutiner på eiendomsområdet, samt systemer som synliggjør eiendomsrelatert informasjon

EIA sin rolle, ansvar og oppgaver

EIA representerer grunneier og leietaker.  Dette innebærer at EIA har følgende ansvar og oppgaver:

• Ansvar for å besvare alle eiendomsfaglige henvendelser fra myndigheter, andre virksomheter som Statens vegvesen, Hafslund og private (nabovarsler), oppmålinger, grensejusteringer, reguleringer, høringer fra stat, fylke, kommune, kommunikasjon rundt kraftlinjer, avtaler med eksterne (lysløyper, skispor annet). EIA må sikre at leietaker får uttale seg før svar gis.
  • Signering og innsending av søknader, byggetillatelser, nabovarsler osv. på vegne av NMBU.
  • Ansvar for å videresende til leietaker all informasjon om bekjempelse av uønskede arter og andre pålegg som kommer fra offentlige myndigheter.
  • Ekstern langtidsfremleie til forskningsaktivitet, som innbefatter søknadsberettigede tiltak, må avklares med grunneier.
  • Ansvar for å følge opp vern av fornminner og annen type fredning.
  • Skjøtsel av og ansvar for kunstinstallasjonene i utearealet.
  • Håndtering av jaktrett og vald.
  • Rutiner for graving.
  • Sikre enhetlig skilting.
  • Drifts- og kostnadsmessig ansvar for veivedlikehold og brøyting av universitetets veier. Veier som er leid/eid av annen grunneier, og som leies av en enhet ved NMBU ivaretas i.h.h.t. inngått leieavtale mellom partene.
  • Avtaler om veirett og kostnadsdeling med eksterne.
  • Felles parkeringsordning.
  • Oversiktlige sider for informasjon på nett.

Leietakers rolle, ansvar og oppgaver

Leietaker forvalter eiendom på vegne av EIA

Leietaker plikter å sikre at:

• Universitetets strategier og mål overholdes.
  • Oversikt over forsknings- og undervisningsfasiliteter er tilgjengelig og ajour.
  • Andre interessenter i området blir hørt slik at prosjektet ikke er til hinder for eller ødelegger andre prosjekter i området.
  • HMS-rutiner og miljø ivaretas ved utleie.

Ansvar for drift, skjøtsel og vedlikehold:

• Skjøtte arealene på best mulig måte, opp imot den målsetting som NMBU har for skog, jordbruk, park, arboret og annet areal, enten selv eller ved å kjøpe tjenesten.
  • Dekker vedlikehold og brøyting på veier som er brukerrelaterte, eksempelvis til forsøksinstallasjoner, til jorder, til sommerfjøs, meteorologistasjon eller annet.
  • Sikre infrastruktur der forsøket gjennomføres (eksempelvis vann, toaletter og avfallshåndtering) samt forsvarlig avslutning av prosjektet som inkluderer opprydning og fjerning av installasjoner og utstyr.
  • Kontakter EIA ved igangsetting av nye prosjekter/forskningsaktivitet som innbefatter bygging av anlegg, konstruksjoner eller mindre bygg for å sikre at alle regler og pålegg følges, og at plassering blir riktig i forhold til vern, infrastruktur og terrengtilpasning.

Fakta

I fase 2 i prosjektet «Helhetlig forvaltning og utvikling av NMBU sine utearealer», har arbeidsgruppen lagt fram en opplisting av rolle-, ansvars- og oppgavefordeling på forvaltning, drift og vedlikehold av universitetets uteareal. Godkjent av Administrasjonsdirektør september 2021.