Synnøve Kogstad

Skisser av Snøhetta som er prosjektet Kogstad jobber i
Skisser av Snøhetta som er prosjektet Kogstad jobber i Foto: Statsbygg

Statsbygg – Engasjer deg og vær nysgjerrig, både på universitetet og utenfor. Bruk studietiden til å finne ut hva du vil jobbe med, og benytt de lange sommerferiene til å bli kjent med arbeidslivet. Det er så mange muligheter som bygningsingeniør!

Hva jobber du med i dag? Hvilke arbeidsoppgaver har du?
Jeg jobber i byggeherreavdelingen i Statsbygg med et stort prosjekt i Trondheim, kalt Ocean Space Centre. Her jobber jeg tett sammen med prosjektledelsen. Jeg har mange ulike arbeidsoppgaver, og fra jeg startet i august 2020 har jeg utviklet meg og fått mer ansvar.

Hva er det beste/mest spennende med den jobben du har i dag?
Ingen dager er like! Etter hvert som prosjektet utvikler seg, blir det stadig nye utfordringer og arbeidsoppgaver. Jeg møter mange mennesker både i prosjektet og generelt i Statsbygg, og trives veldig godt med å jobbe sammen med andre.

Hva var veien fra studiene til den jobben du har i dag?
Jeg søkte på denne nyutdannede stillingen hos Statsbygg mitt siste år på studiene, og fikk tilbud om stillingen mens jeg skrev masteroppgaven.

Hvordan bruker du det du lærte i utdanningen din i den jobben du har i dag?
Det er mange ting jeg lærte i utdanningen min som jeg bruker i arbeidshverdagen, for eksempel kunnskap om prosjektgjennomføring og prosjektledelse. I tillegg har utdanningen gitt meg en god forståelse for bransjen generelt, slik at jeg kan kommunisere godt med de ulike aktørene jeg møter i arbeidshverdagen.

Hvorfor bestemte du deg for å studere på NMBU?
NMBU tilbød et studieprogram som forente bygg og arkitektur, og samtidig hadde mye fokus på fremtidens miljø og bærekraft. Jeg likte godt kombinasjonen av det teoretiske og kreative. Studentmiljøet virket veldig bra, hvor man kunne engasjere seg i lag og foreninger. Det var korte avstander til alt; bolig, campus, trening og studentsamfunnet, samtidig ligger det hele ikke langt fra Oslo.

Hva likte du mest ved å studere på NMBU?
Det var et veldig godt studentmiljø. Det var lett å bli kjent med andre, både gjennom foreninger og i klassene. Det var også gode og relevante fag med kort vei til forelesere.

Hvilke karrieretips har du til andre som vurderer å ta den samme utdannelsen?

Synnøve Kogstad

Studieprogram ved REALTEK: Byggeteknikk og arkitektur - en 5-årig master i teknologi
År for uteksaminering: 2020
Nåværende arbeidsplass: Statsbygg

Andre relevante jobber, utplasseringer, trainee-stillinger eller lignende:
Asplan Viak AS – Sommerjobb i 2019, Prosjektadministrasjon Sandvika.
Arbeidsoppgaver: Bistand på ulike prosjekter med prosjektledelse, prosjekteringsledelse og byggeledelse. Møtevirksomhet, befaringer, utarbeidet konkurransegrunnlag, tilbud og interne kvalitetssikringsdokumenter.

Skanska – Sommerjobb i 2018, DK Øst.
Arbeidsoppgaver: Drift og oppfølgning av byggeplassen, anskaffelse og kontrahering av UE, HMS oppfølging, møter og fremdriftsplanlegging. Digital byggeplass, aktiv bruk av BIM.