Faglig programmering i lærerteam

Av Hanne Alsvik Øygarden

Programmering er et nyttig verktøy som lar elever utforske og lære innen realfag, og vektlegges i LK20. Målet med dette utviklingsprosjektet er å hjelpe skoler og lærere i lærerteam med å utvikle undervisningsopplegg med programmering i realfag. Etterutdanning for lærere i ungdomsskole og videregående skole.

Etterutdanninga tar utgangspunkt i LK20 og lærernes erfaringer for å gi en skolebasert oppfølging i bruk av programmering med språket Python i realfagsundervisning. Vi vil gi oppfølging av lærerteam som ønsker å utvikle undervisningsopplegg der programmering brukes som et verktøy for å fremme læring, forståelse og utforsking i realfag.

Faglig input fra vår side kan f.eks. være gjennomgang av programmering og inspirasjonsforedrag med eksempler på undervisning med programmering i realfag. I utarbeidingen av nye opplegg med lærerne vil vi vektlegge deres behov og hvilke realfaglige tema de er interessert i, og gi støtte og bistand i utviklingsarbeidet. Vi er også gjerne med inn i klasserommet for å observere gjennomføringen av undervisningen og effekten på elevene.

Et slikt samarbeid kan for eksempel omfatte:

• Hvordan bruke datasett i undervisning. En av styrkene til programmering som verktøy, er at det gir mulighet til å bruke store, reelle datasett i undervisninga – men dette kan være utfordrende hvis man ikke har erfaring med det fra før. Det kan også være lærerne i teamet er interesserte i å finne og formatere egne datasett. NMBU kan bidra inn mot dette, både når det kommer til det rent tekniske med formatering og innlasting av datasett, og de didaktiske diskusjonene rundt hva som er gode datasett og hvordan det kan bidra til å øke forståelse i faget.
  • Hvordan lage egne undervisningsopplegg med programmering. Det er mange ting å tenke på når man skal lage gode undervisningsopplegg med programmering der faget står i fokus (og ikke programmeringa i seg selv). Dette gjelder både når man lager noe helt fra bunnen, og når man lager opplegg med utgangspunkt i andre opplegg. NMBU vil være en samarbeidspartner i å utvikle kompetanse i lærerteam knytta til oppbygging, utprøving og tilpasninger av undervisningsopplegg med programmering.

Lærerutdanningas rolle er å være en utviklingspartner som støtter lærerne i de ulike fasene av utviklingsarbeidet, kommer med innspill og er en kritisk venn. Oppfølginga tilpasses skolens behov.

Rammer:

• Lærerteam fra én skole
  • Aktuelle fag: Ett eller flere av realfagene
  • Trinn: 8-13
  • Samlinger for lærerteam: 4 samlinger à 2 timer, eller 5 samlinger à 1,5 time
  • 2 møter med ledelse/teamledelse, planlegging og evaluering

Fakta

Ta gjerne kontakt med hanne.alsvik.oygarden@nmbu.no for mer informasjon om etterutdanninga.