Vårens vakreste eventyr

Av Kai Ole Hänsch

120 søyer er klare for lamming
120 søyer er klare for lammingFoto: Kai Ole Hänsch

Lamming er vel blant det som vil påberope seg å være Vårens vakreste eventyr. Ved Senter for husdyrforsøk (SHF) på NMBU er den i full gang.

Klare for lamming
Klare for lamming Foto: Kai Ole Hänsch

Klare for lamming
I god tid før mai er over, vil man kunne høre munter breking fra rundt 300 lam i sauefjøset ved Senter for husdyrforsøk. De første smårollingene har allerede sett dagens lys, mens de siste forventes å komme rundt den 20. mai.

Til vanlig går søyene i større flokker i det 580 kvadratmeter store sauefjøset. Men når lamming står for tur blir en del av arealene omgjort til egnede fødebinger. En og annen kan komme overraskende på ute i fellesarealene, men da blir mor og barn flyttet over i fødebingene så de får "alenetid" de første dagene. Etter to til fem dager slippes de sammen med andre søyer som har fått lam.

Fødselshjelp
Det er i perioden under og i de første dagene etter lamming som er den mest kritiske fasen i et lams liv. Derfor er ansatte og avløsere ved SHF til enhver tid klare til å bistå, også utenom det faste fjøstellet. Dag som natt.  For når man ser på loggen kommer lammene gjennom hele døgnet, og da er det best å være der om behovet for hjelp skulle være til stede.

Fra mai er det planlagt at studenter fra veterinærhøgskolen skal bistå som nattevakter.

Får ekstra melk
De aller fleste søyene ved senteret får to lam, men drektighetsundersøkelsen som ble foretatt med ultralyd i februar, viste at det var rundt 30 som skulle ha trillinger, og noen skulle få både fire og fem. Slikt kan det bli kopplam av som må få ekstra melk siden moren ikke har nok til alle.

Men ikke alle fødsler går smertefritt, - Dessverre skjer komplikasjoner, forteller Caroline Ann Nicol som er ansatt ved senteret. - Hittil har vi mistet to lam.

Caroline Ann Nicol sammen med et av kopplammene som må flaskes
Caroline Ann Nicol sammen med et av kopplammene som må flaskes Foto: Kai Ole Hänsch
 Søye med nyfødte lam
Søye med nyfødte lam Foto: Kai Ole Hänsch

Fôres 5 ganger i døgnet
Når undertegnede stikker innom, er Caroline i ferd med å gjøre i stand ekstra drikke som skal gis i flaske til de av lammene som trenger det. – Her om dagen var det en av søyene som fikk 5 lam, forteller Caroline. – Så der må det ekstra tilskudd og drikke til.

- Her får kopplammene drikke fem ganger i døgnet, fortsetter Caroline og peker plutselig på en liten tass med genser som kommer løpende sammen med fire andre når vi passerer en av bingene.
- Den trodde vi ikke ville overleve, sier Nicole. - Men med råmelk fra kufjøset pluss tilskudd og litt ekstra kjærlighet klarte den den tøffe starten. Nå drikker den i likhet med de andre i bingen selv, fra en bøtte med smukker.

Gjennomsnitt 2,1 lam
Senter for husdyrforsøk - NMBU har dyr av både rasen norsk kvit sau og gammelnorsk spæl, og får i gjennomsnitt 2,1 lam per søye.

Kopplam som har lært seg å drikke fra en bøtte med smukker. Lillegutt med genseren til høyre, overlevde såvidt etter fødselen. Foto: Kai Ole Hänsch
Ingen visste om Lillegutt ville overleve, men med råmelk fra kufjøset pluss tilskudd og litt ekstra kjærlighet klarte den den tøffe starten. Foto: Kai Ole Hänsch
fotografen
Ei søye av rasen gammel spelsau er satt på fødebinge. Snart tar pressveene overhånd og hun må på legge seg. Her gikk det ganske greit, til ære for fotografen Foto: Kai Ole Hänsch

Lamming på 1, 2 og 3
Ei søye av rasen gammelnorsk spelsau er satt på fødebinge. Snart tar pressveene overhånd og hun må legge seg. Her gikk det ganske greit, til ære for fotografen

Pressveer
Pressveer Foto: Kai Ole Hänsch
1 Foto: Kai Ole Hänsch
2 Foto: Kai Ole Hänsch
3 Foto: Kai Ole Hänsch
Da var det over... men snart kommer en til.
Da var det over... men snart kommer en til. Foto: Kai Ole Hänsch