Programmering i fag

Av Hanne Alsvik Øygarden

Kompetansepakke for lærere i videregående skole.
Etterutdanning med 6 samlinger à 4 timer.

Hovedmål

Øke realfagslæreres praktiske og didaktiske kompetanse knyttet til bruk av programmering i undervisning for at elever skal lære realfag.

Delmål

• Lære grunnleggende Python-programmering
  • Kunne formidle programmering til elevene
  • Lære hvordan programmering kan brukes didaktisk for å øke læringen til elever
  • Motivere lærere for bruk av programmering i realfagene
  • Kunne implementere programmering innen realfagene (matematikk, naturfag, fysikk, biologi, kjemi og geofag)
  • Kunne videreutvikle egen programmeringskompetanse etter endt kurs

Faglig ansvarlig

Morten Munthe har hovedansvaret for etterutdanningen, i samarbeid med Nora Borge Bull og Hanne Alsvik Øygarden. Du kan lese mer om de faglig ansvarlige her.

Etterutdanningen består av to deler:

• 3 samlinger à 4 timer i høsthalvåret (nybegynner)
  • 3 samlinger à 4 timer i vårhalvåret (viderekommen)

Samlingene vil gjennomføres på NMBUs campus Ås. Mellom hver samling vil det bli gitt mellomarbeid og programmeringsoppgaver som kan gjøres i kollegiet.

Innhold

De didaktiske eksemplene vil dekke matematikk, naturfag, fysikk, kjemi, biologi og geofag. Alle de didaktiske undervisningsoppleggene vi presenterer vil være knyttet opp mot konkrete kompetansemål i fagene. Kompetansepakken er både for de med lite/ingen erfaring innen programmering, og de som har programmeringserfaring fra før.

På de tre første samlingene vil dere først og fremst lære programmering i Python, og vi vil også vise enkle programmeringsopplegg innen matematikk og naturfag. På den neste delen vil dere se flere og mer avanserte programmeringsopplegg til undervisning i matematikk, naturfag, fysikk, biologi, kjemi og geofag, og dere vil også lære litt mer avansert programmering. Du kan lese mer det faglige innholdet her.

Fakta

Ta gjerne kontakt med hanne.alsvik.oygarden@nmbu.no for mer informasjon om etterutdanninga.