Fra blokkprogrammering til tekstprogrammering

Av Hanne Alsvik Øygarden

Etterutdanning for lærere på mellom- og ungdomstrinnet

Sammen med Vitenparken har vi utviklet ei kompetansepakke rettet mot realfagslærere på mellom- og ungdomstrinnet (5.-10. trinn) som ønsker å lære å bruke programmering som et verktøy for elevers læring i fag. Vitenparken har lang erfaring med å gjennomføre kurs i blokkprogrammering for lærere i grunnskolen. Lærerutdanninga ved NMBU har tilsvarende erfaring med å gjennomføre etterutdanning i tekstprogrammering for lærere i videregående skole.

Overgangen fra blokkbasert programmering på barne- og ungdomstrinnet til tekstbasert programmering i videregående skole oppleves av mange som krevende, både elever og lærere. Målet med denne kompetansepakka er å gi lærerne trygghet og håndfaste idéer som setter dem i stand til å gjøre programmering til et nyttig verktøy for læring i fagene, og å håndtere overgangen fra blokkbasert til tekstbasert programmering.

Kompetansepakka tar utgangspunkt i de nye læreplanene i realfag, og følgende innholdselementer vil stå sentralt:

• Introduksjon til blokk- og tekstprogrammering
  • Praktisk programmering med mange eksempler
  • Konkrete eksempler på undervisningsopplegg
  • Utfordringer knytta til overgangen mellom blokk og tekst

Pakka tilpasses skoleeiers behov, både med hensyn til innhold, omfang og organisering av gjennomføring. Samarbeidene vi har i år går over seks dager, fra kl. 9-15.

Micro:bit og MakeCode vil være vår primære plattform for blokkbasert programmering, og kan brukes både på iPad, PC og Chromebook. Innen tekstprogrammering vil vi bruke Python, som er kraftig og fleksibelt, og et av verdens mest brukte programmeringsspråk.

Det vil bli lagt til rette for kollektiv kompetanseutvikling og spredning av kunnskap til deltakernes egne skoler mellom samlingene. Ingen forkunnskaper kreves.

Fakta

Ta gjerne kontakt med hanne.alsvik.oygarden@nmbu.no for mer informasjon om etterutdanninga.