Opptakskrav til master i entreprenørskap og innovasjon

Det generelle opptakskravet er en bachelorgrad eller tilsvarende universitets-/høgskoleutdanning på 180 studiepoeng.

Har du spørsmål om opptaket? Vi har besvart de mest stilte spørsmålene her

Generelt
For å søke opptak til masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon må du ha en bachelorgrad eller tilsvarende universitets- og høgskoleutdanning på 180 studiepoeng. Det er ønskelig med studenter med ulik bakgrunn (breddemaster), da vi rekrutterer studenter med ulik kompetanse, noe som skaper et spennende studiemiljø.

Alle søkere må legge ved et motivasjonsbrev sammen med vitnemål i søknaden. Frist for opplastning av motivasjonsbrev i Søknadsweb er 20. april.
Det vil bli gjennomført intervju av aktuelle kandidater.

Alle søkere vurderes individuelt. Det er ikke nok med gode karakterer. Du må også ha genuin interesse for studiet!

SLIK SØKER DU
opptak til toårig master.

Søknadsfristen er 20.april.
Du kan registrere din søknad i Søknadsweb fra 15. februar.

Beregning av karaktersnitt ved opptak
Opptaksgrensen oppgis i norske bokstavkarakterer. Hver bokstavkarakter omgjøres til tall: A=5 B=4 C=3 D=2 E=1. Dette tallet ganges så med antall studiepoeng i det enkelte kurs. Alle summene legges så sammen og deles på det totale antall studiepoeng i bachelorgraden (180 studiepoeng).

Slik beregner du din gjennomsnittskarakter

Karaktergrense
Det kreves minimum C som gjennomsnittskarakter. Karakterkravet ved hvert opptak vil variere avhengig av søkernes karakterer. Kravet til opptak kan derfor bli høyere enn minimumskravet. Fakultetet rangerer søkere til studieprogrammet etter snitt på opptaksgrunnlag (180 studiepoeng). Dersom søker dekker opptaksgrunnlaget på ulike måter, brukes utregninger som er til gunst for søker. For søkere med utenlandsk utdanning vil det bli foretatt særskilte vurderinger.

Nærmere informasjon om opptak til masterstudier ved NMBU:
Se kap. 6 Opptak til høyere årstrinn i Forskrift om opptak

Generell informasjon om opptak:
Studentenes InformasjonsTorg (SiT) tlf: +47 67 23 01 11

Faglige spørsmål om opptak:
Studieveileder Madeleine Sjøbrend tlf: +47 67 23 11 92