Kartlegger markedet for naturbaserte reiselivsopplevelser

Doktorgradsstipendiat i BIOTOUR, Kathrin Jathe, deltok på Consumer Behaviour in Tourism Symposium 2016 i Sør-Tyrol i Italia med innlegget "Experiences, Emotions, and Memories - New Directions in Tourism Research".
Doktorgradsstipendiat i BIOTOUR, Kathrin Jathe, deltok på Consumer Behaviour in Tourism Symposium 2016 i Sør-Tyrol i Italia med innlegget "Experiences, Emotions, and Memories - New Directions in Tourism Research".Foto: Privat

Stadig flere turister trekkes mot opplevelsesrike ferier som tar utgangspunkt i naturen. Men hvem er de og hvilke aktiviteter fenger ulike målgrupper?

Det skal doktorgradsstipendiat tilknyttet BIOTOUR-prosjektet, Kathrin Jathe, finne ut mer om. Nylig deltok hun på Consumer Behaviour in Tourism Symposium 2016 i Sør-Tyrol i Italia om nye dreininger innen forskning på turisme med innlegget “Crowding vs. skiing: When and how does crowding influence experience evaluations in a ski resort setting?”, basert på hennes mastergradsoppgave fra Norsk hotellhøgskole i Stavanger.

Den komplekse turisten

I BIOTOUR vil Jathe de neste tre årene foreta en grundig markedsanalyse av den naturbaserte reiselivsnæringen i Norge. Hun vil ta utgangspunkt i fire former for naturbasert reiseliv: Sammensatte friluftsaktiviteter, opplevelser av dyr, turruter og arrangementer. Jathe ønsker å få mer kunnskap om hvilke former for naturbasert reiseliv som tiltrekker ulike grupper turister. Dagens og morgendagens turister er nemlig langt mer sammensatte enn det pionérturistene var.

- Opp gjennom historien har turismen endret seg. Til å begynne med var det masseturismeprodukter som gjaldt. I dag kan turistene velge og vrake i en mengde ulike tilbud. Hva de besøkende foretrekker vil trolig avhenge av blant motivasjoner og betalingsevne. Dessuten er det ikke lenger slik at man i løpet av en ferie kun er pakketurist. Ofte vil folk gjøre litt av alt; slappe av på ei strand, oppleve kultur og klatre på en fjelltopp, sier Jathe.

Hvilke produkter trengs?

Når turistene så legger ut på en fjelltur, oppsøker en festival i naturen, et elvestryk for rafting eller jakter på gode bilder av fugl, ulv eller bjørn – vil de da gjøre disse aktivitetene på egen hånd, med litt hjelp eller ønsker de ferdige pakker fra start til slutt?  

Ved å kartlegge markedet håper Jathe å kunne frembringe kunnskap om et reiseliv som blir stadig mer komplekst, og hvor grundig markedskunnskap derfor kan være avgjørende for å lykkes.

- Tilbakemeldingene vil bli brukt til å kvantifisere og beskrive ulike markedssegmenter. Deretter er målet å kunne estimere behovet for eksisterende og framtidige naturbaserte reiselivsprodukter. Dette er kunnskap som vi tror at reiselivsnæringen vil kunne ha stor nytte av, sier Jathe.

Publisert - Oppdatert

Del på