Matematikk 1 for 8. - 13. trinn

Studiet retter seg mot lærere som har full fordypning i matematikk fra videregående skole, og som vil undervise på ungdomstrinnet eller i videregående opplæring. Kurset dekker kalkulus med programmering, matematisk logikk, samt sannsynlighet og statistikk, i tillegg til matematikkdidaktikk. Studiet vil bestå av 3 samlinger per semester på NMBU, Ås. Nettbasert oppfølging mellom samlingene.

Samlinger

For studieåret 2023/2024 vil samlingene være:

• Uke 35 (28. august - 1. september)
  • Uke 43 (23. - 27. oktober)
  • Uke 50 (11. - 15. desember)
  • Uke 3 (15. - 19. januar)
  • Uke 10 (4. - 8. mars)
  • Uke 24: (10. - 14. juni)

Det er krav om minimum 80 % oppmøte på samlingene til hver modul.

Nettøvinger mellom samlinger
Mellom samlingsukene vil det være ukentlige nettøvinger tirsdager 09:00-12:00 og torsdager 12:00-15:00 der studentene kan stille spørsmål til lærer. Det er ikke krav om oppmøte på nettøvingene, men vi anbefaler at du forsøker å tilrettelegge timeplanen din slik at du har mulighet til å delta på minst en av nettøvingene.

Kompetanse for kvalitet
Dette studiet er en del av Kompetanse for kvalitet (KFK) som er et videreutdanningsprogram for lærere i regi av Utdanningsdirektoratet. Du kan få støtte for å følge dette studiet. For mer informasjon, og for å søke gå til: www.udir.no/videreutdanning.

Innledning
Videreutdanningen i matematikk har som mål å gi lærere en solid faglig bakgrunn og trygghet i matematikk og matematikkdidaktikk. Studiet er bygd opp av matematikkemner som gir både en breddekompetanse for å dekke alle emner fra læreplanene i norsk skole, men også en faglig fordypning innenfor enkelte fagområder.

Beskrivelse av studiets innhold
Studiet er delt opp i to moduler à 15 studiepoeng (stp). Modul 1 går i høstsemesteret, mens modul 2 går i vårsemesteret. Det anbefales å ta begge modulene.

Modul 1 (høst):

• Kalkulus med programmering
  • Matematikkdidaktikk

Modul 2 (vår):

• Matematisk logikk
  • Sannsynlighet og statistikk
  • Matematikkdidaktikk, inkludert en matematikkdidaktisk semesteroppgave.

Faglig innhold og læringsutbytte.

Kort beskrivelse av arbeidsform
Studiet er nett- og samlingsbasert, og studentene vil kunne følge nettforelesninger og få nettbasert individuell oppfølging. I tillegg er det 3 ukesamlinger à 5 dager per semester på NMBUs campus i Ås. Egne veiledere med matematikkfaglig og didaktisk kompetanse vil følge opp studentene. Veiledere vil gi støtte i det faglige og didaktiske arbeidet og legge til rette for kontinuerlig faglige og didaktiske diskusjoner. Egenstudier kommer i tillegg.

Organisering, antall samlinger, lengde på samlinger og læringsplattform
Studiet er organisert som et nettbasert studium, og studentene følger forelesninger og får oppfølging via Internett. Det er i tillegg 3 samlinger à 5 dager på campus Ås per semester. (se uker lenger opp).

Arbeidskrav/vurdering/eksamen
Studiet inkluderer jevnlige obligatoriske innleveringer i matematikk og matematikkdidaktikk, semesteroppgave i matematikkdidaktikk og skriftlige eksamener.

Det er krav om erfaringsdeling, det vil si at studentene må videreformidle enkeltdeler av faginnholdet / det fagdidaktiske innholdet til lærerkollegaer ved skolen der de jobber. Det blir lagt til rette for dette i studiet. Det vil også gjennomføres et arbeidskrav relatert til pedagogisk bruk av IKT.

Eksamen: Skriftlige eksamener i hvert av matematikkemnene i begge modulene. Semesteroppgave i matematikkdidaktikk. Samlet vurdering av hver modul med bokstavkarakter A – F.

Opptakskrav

• Godkjent lærerutdanning.
  • Matematikk R1, 2MX, 2MN fra videregående skole, eller tilsvarende.

Kontakt:

For informasjon om matematikkfaglige innholdet i studiet, undervisning m.m.:
Joakim Skogholt
joakim.skogholt@nmbu.no

Stine Marie Fykse Haraldsen
stine.marie.fykse.haraldsen@nmbu.no

For informasjon om søknad, opptak, støtte og andre administrative spørsmål:
Joakim Skogholt
joakim.skogholt@nmbu.no

KFK ved NMBU:

- Oversikt over tilbud (forside)
- Matematikk 2 for 8. - 13. trinn

For å søke:

www.udir.no/videreutdanning
Søknadsfrist er 1. mars 2023

Ikke lærer eller ikke prioritert?
Du kan fortsatt søke lokalt opptak

Andre studietilbud ved NMBU:

- Ordinære studier
- Andre etter- og videreutdanningstilbud