Spesialiseringer

Spesialiseringer for bachelor i Energi- og miljøfysikk

ENERGIFYSIKK OG FORNYBAR ENERGI

Solcellewafere kjøles ned med flytende nitrogen og undersøkes med hyperspektralt kamera. Foto: Andreas Flø

Du studerer energiformene som stammer fra sola, f.eks. bioenergi, vindenergi, solstråling, og hvordan de kan omdannes til nyttbare energiformer som elektrisk strøm, varme og drivstoff. Eksempler på viktige fagområder er hydrodynamikk (vindmøller, vannturbiner), termodynamikk (solvarme, bioenergi, motorer), elektroteknikk (el-generatorer og el-motorer), kvantefysikk (solceller). Du vil også lære om atomenergi og stråling siden det er en kontroversiell energikilde som vil øke kraftig i de kommende årene.

MILJØFYSIKK OG KLIMA

Vindmøller
Vindmøller Foto: Shutterstock

Du studerer kjernefysikk og strålingsfysikk, og biologiske effekter av stråling, UV/ozon, energiomsetning i atmosfæren og store klimasystemer, mikroklima for planter, dyr og mennesker i biosfæren, utslipp og transport av forurensning, drivhuseffekt, måleteknikk, m.m.

DATA SCIENCE

Du ønsker å legge mer informatikk og matematikk inn i studiet med tanke på et bredere arbeidsmarked eller med tanke på videre studier innen Data Science, modellering, medisinsk fysikk, nevrofysikk eller biospektroskopi.

• Overgang til sivilingeniørstudiet i Datavitenskap
  • Toårig master i Data Science
  • Toårig master i Bioinformatikk og anvendt statistikk
  • Toårig master innen Data Science, modellering, matematiske fag, informatikk, medisinsk fysikk, nevrofysikk eller biospektroskopi ved norske eller utenlandske universitet.

Eksempelplaner

Eksempelplanene finner du her.

Individuell tilpasning
Studiet planlegges og tilpasses individuelt i samarbeid med studieveileder og fagmiljøet.