Statistiske metoder i rettsmedisinsk genetikk

Familias
FamiliasFoto: Familias

Vi vurderer statistisk verdien av DNA som rettsmedisinske bevis i en juridisk kontekst. Kontakt: Thore Egeland
Prosjekter: Familias, Euroforgen-NoE

Vi utvikler metoder og programvare for rettsmedisinske genetikk. Vårt hovedmål er å forstå det genetiske slektskapet til to eller flere DNA-prøver, for eksempel i farskapssaker og identifisering av katastrofeoffer. Vår tilgjengelige programvare inkluderer FamiliasFamLink og FamLinkX

Prosjekter:

• Familias-programvare:

Internasjonalt er dette den mest brukte programvaren for å løse problemer med genetisk slektskap. Eksempler på slike slektskapsproblemer inkluderer farskapssaker, identifikasjon av katastrofeoffer og familiegjenforeningssaker.

Et sentralt familiegjenforeningsprosjekt vi jobbet med var "Missing Grandchildren of Argentina", som ble dekket av NRK. For mer informasjon, sjekk historien "Barnebarnet som ble stjålet" og podcast. Metodene som er brukt er beskrevet i boken "Relationship Inference with Familias and R", av utviklerne Egeland, Kling (for tiden ansvarlig for nyere versjoner av programvaren) og Mostad.

• European Forensic Genetics Network of Excellence (Euroforgen-NoE):

Et hovedmål med dette EU-prosjektet var å utvikle et nettverk av ledende grupper innen europeisk rettsmedisinsk genetisk forskning. Det etablerte nettverket hadde 16 partnere, inkludert NMBU, og spredte seg over ni land. Selv om prosjektet er ferdig, fortsetter samarbeidet i nettverket og utvides til i dag.

Våre samarbeidspartnere