Få mening med tall med simrel, en byte om gangen

Raju Rimal - PhD defense
Raju Rimal - PhD defenseFoto: Sari Cunningham

I følge Raju Rimal er det å spise en elefant og fullføre en doktorgrad begge best taklet som en bit (eller byte) om gangen. Raju forsvarte sin ph.d.-avhandling, "Exploration of Multi-Response Multivariate Methods", 4. oktober. Han utvidet den statistiske R-pakken simrel for å lage et simuleringsverktøy for multirespons-data, og oppdaget at nye 'envelope'-metoder ofte gir gode resultater.

For Raju kom beslutningen om å satse på en doktorgrad fra et ønske om å bruke kunnskapen han hadde samlet seg i løpet av mastergraden sin. Han var motivert som statistiker for å forstå data bedre - hvordan man best fanger mening fra tall. "Å ta en doktorgrad er en slags sti," sier han. Graden hans endte med to hovedoppnåelser: han laget et statistisk simuleringsverktøy som håndterer multirespons-data, og han brukte dette verktøyet for å sammenligne forskjellige multivariate metoder.

Hovedresultater og funn

En av hans viktigste prestasjoner var å utvikle et verktøy som andre forskere nå kan legge til i verktøykassen. Dette verktøyet er en utvidelse til R-pakken simrel, slik at den kan fungere med multi-respons lineære data. Den opprinnelige simrel-pakken ble laget av hans veiledere, prof. Solve Sæbø og Assoc. Professor Trygve Almøy, sammen med professor Inge Svein Helland (Universitetet i Oslo). Raju håper at utvidelsen hans vil føre til at flere forskere bruker simrel i fremtiden, da "det er veldig allsidig ... det hjelper forskere å produsere simulerte data på en fleksibel måte."

Videre tok Raju også nok et skritt, og investerte krefter for å gjøre alt arbeidet hans både tilgjengelig og reproduserbart. På denne måten har han laget en verdifull mal for andre forskere for å evaluere og velge metoden som er best egnet for datasett med forskjellige egenskaper og strukturer. Det er akkurat denne bragden han er mest stolt av.

Et av de mest overraskende funnene for ham var det faktum at relativt nye statistiske metoder, kalt 'envelope'-metoder, fungerte så bra. I studien hans fungerte disse metodene godt både i estimering og prediksjon. Raju råder derfor forskere til å prøve 'envelope'-metoder, og han oppfordrer utviklere til å gjøre disse metodene mer forståelige og tilgjengelige for forskere generelt.

Forsvaret: en læringsmulighet

Raju Rimal & Beata Walczak
Raju Rimal & Beata Walczak Foto: Sari Cunningham

Disputasen ble holdt i Festsalen, i Clock Building, og ble besøkt av besøkende, kolleger, venner og familie fra Nepal. For Raju var det en dobbeltfeiring, da det falt sammen med de nepalesiske Dashain-festlighetene.

Evalueringskomiteen hans besto av første opponent prof. Beata Walczak (Universitetet i Schlesien), andre opponent prof. Dirk Repsilber (Universitetet i Örebro), og komiteekoordinator Assoc. Professor Kathrine Frey Frøslie (BIAS-gruppe ved KBM, NMBU). Evalueringskomiteen konkluderte med at Raju sin avhandling var av høy kvalitet og oppfylte alle krav til disputas. Prosessen ga Raju innsikt i hvordan han kunne oppføre seg som en opponent selv i fremtiden. "Jeg tok fra dette at du kan få til en kreativ, kritisk og vennlig dialog."

Forsvaret var ikke uten sine utfordringer, men kjennetegnet til en god forsker er evnen til å gjenkjenne hans eller hennes begrensninger. Spesielt erkjente Raju statistiske konsepter som han valgte å ikke fokusere på, for eksempel parvis korrelasjon, ettersom de ikke var relevante på det tidspunktet for avhandlingsemnet. Han ønsker også å forstå behovene til forskere som kanskje bruker simrel-programmet. "Jeg må være i forskerens sko," sier han

BIAS var et andre hjem

Solve Sæbø & Trygve Almø
Solve Sæbø & Trygve Almø Foto: Sari Cunningham

Hva likte Raju mest med PhD-reisen sin? "BIAS-gruppen. Forskningsgruppen var veldig viktig." Raju opplevde en intim lærings- og sosialkrets, med støttende veiledere og vennlige kolleger. "Hver gang jeg møtte veilederen min, Solve, fikk jeg slik god oppmuntring og en klar retning på hvor jeg skulle videre." Om den andre veilederen hans, sier Raju, "Jeg kunne alltid gå til Trygve og diskutere med ham små detaljer. Han har vært som en venn for meg."

Ser mot fremtiden

Raju Rimal - PhD defense
Raju Rimal - PhD defense Foto: Sari Cunningham

Når det gjelder fremtiden, er Raju motivert for å hjelpe andre mennesker til å forstå hva han har lært, og planlegger å lage et videobasert kurs for å undervise i statistikk. Han vil gjerne fortsette å lære selv, siden læringsprosessen er en vei som aldri ender. "Jeg vil hente informasjon fra tilfeldige tall. Disse tallene sier noe, og det gjelder å prøve å se bildet."

Avhandling: Exploration of Multi-Response Multivariate Methods

Følgende artikler er publisert fra Rajus avhandling:

A tool for simulating multi-response linear model data

Model and estimators for partial least squares regression

Comparison of multi-response prediction methods

Prøv ut simrel-pakken