Blogg & websider

Statistrikk - Kathrine Frey Frøslie
Statistrikk - Kathrine Frey FrøslieFoto: Kathrine Frey Frøslie

Hvordan holder trær seg i dvale til våren? Hva kan matematikk fortelle oss om forskjellige personligheter? Hvordan strikker du sammen myk ull og harde fakta? Noen av medlemmene våre lurer og skriver om disse spørsmålene (og mer) på deres personlige nettsteder og blogger. Se dem på denne siden.

DNAtur

Bioinformatiker Torgeir R. Hvidsten blogger sammen med andre forskere om bruk av genetikk og genomikk i studier av biologi, økologi og evolusjon.

Hvidsten Research Group

Torgeir R. Hvidsten bruker store genomiske datasett og maskinlæringsmetoder for å modellere hvordan gener interagerer i regulatoriske nettverk og hvordan disse nettverkene gjør individer og arter unike. Les mer på hans personlige hjemmeside (på engelsk).

Metacognition

Hvordan skaffer og behandler forskjellige personlighetstyper informasjon, og hvordan bruker vi denne kunnskapen til å undervise elevene bedre? Statistikeren Solve Sæbø utforsker metakognisjonsfeltet i bloggen sin (på engelsk).

Statistrikk

Statistikeren Kathrine Frey Frøslie bruker strikking for å visualisere og kommunisere forskningsresultater og statistiske konsepter. Hun benytter bloggen sin for å bygge bro mellom forskningen og samfunnet.