Velkommen til Nettverk for mobilitet og sosial bærekraft. Nettverket er en arena for utveksling av kunnskap om sosiale spørsmål knyttet til mobilitet. Det er en møteplass for å etablere fruktbare samarbeid mellom privatpersoner, organisasjoner og institusjoner innenfor mobilitet og sosial bærekraft.

• De sosiale og kulturelle aspektene ved mobilitet og transport blir ofte viet for lite oppmerksomhet. Politikk og beslutninger som gjelder transport, dreier i dag seg mest om teknologiske nyvinninger og modernisering av infrastruktur med henblikk på å møte miljømessige og sosioøkonomiske utfordringer. I både forskning og utdanning og i praksis er det mangel på kunnskap og debatt om koblingene mellom sosial bærekraft og mobilitet.

Dette nettverket gir oss mulighet til å utvikle innovative tilnærminger for å løse disse problemene, både i forskning og i praksis.

Nettverket er åpent for alle institusjoner og privatpersoner med en interesse for temaet.

Nettverket støttes av Konnekt – Nasjonalt kompetansesenter for samferdsel

• Transport som sosiokulturelt fenomen

I dette nettverket er vi mer opptatt av transport som sosiokulturelt fenomen enn det rent tekniske. Denne tilnærmingen åpner for kritisk utforskning av sosiale og kulturelle aspekter ved mobilitet og mobilitetens rolle i samfunnsendringer, snarere enn å fokusere på tekniske løsninger på tekniske problemer.
    • Sosial ulikhet og mobilitet

Hvordan kan vi støtte en rettferdig fordeling av ressurser og tilgang til mobilitet? Transportsektoren er i endring, og utviklingen skjer både med hensyn til teknologi og infrastruktur. Men planer og politikk er sjelden opptatt av hvem som drar nytte av denne utviklingen (eller hvem som ikke gjør det), eller hvorfor. Transportfattigdom er derfor et av spørsmålene vi diskuterer innenfor dette temaet.
    • Mobilitet og folkehelse

Vi forsøker å forstå sammenhengen mellom sosial ulikhet og ulikheter i helse. Sosiale og kulturelle forskjeller knyttet til mobilitet har ofte direkte konsekvenser for folkehelsen – og vice versa. Det er en sterk (men underkommunisert) sammenheng mellom en sunn livsstil, sosial rettferdighet og rettferdig mobilitet
    • Sosialt og kulturelt mangfold

Dette temaet tar for seg behov og erfaringer knyttet til mobilitet i hverdagen til ulike sosiale grupper. Vi ser nærmere på nyansene som finnes i et samfunn preget av mangfold: Hvilke behov og vaner har ulike sosiodemografiske og kulturelle grupper? Hvordan kan transportpolitikk bidra til en mer nyansert forståelse av et slikt samfunn?
    • Mobilitet som kjennetegn ved samfunnet

Hva kan vi lære om samfunnet vårt, kulturen vår, verdiene våre og verdensbildet vårt ved å studere transportpolitikk, reisevaner, by- og regionalutvikling og andre aspekter ved mobilitet? Vi er interessert i (re)produksjonen av diskurser om mobilitet. Hvilken tankegang og hvilke verdier ligger til grunn for transportutvikling og -planlegging i samfunnet vårt? Hvordan påvirker mobilitetsdiskurser transportpolitikk og arealplanlegging?
    • Sosiotekniske endringer

Vi fokuserer på mobilitet som et sosioteknisk fenomen, og da særlig sammenhengen mellom sosiokulturelle dimensjoner og teknologi og infrastruktur for transport og arealbruk. Hvordan påvirker sosiale og kulturelle faktorer utviklingen av teknologi og infrastruktur, og vice versa?
    • Landskap og mobilitet

Hvordan påvirker mobilitetslandskap folks oppfatninger, identitet og atferd?
    • Transportarbeidere

Hvilke sosiale dimensjoner kjennetegner ansatte i transportsektoren? Hva er deres rolle i et mobilt samfunn? Hva er deres erfaringer og behov?
  • Kommende arrangementer, nyheter og ressurser vil bli gjort tilgjengelig her.