Frokostmøte 08. mars: Tjenesteinnovasjon - Hvordan kan man gå fra data til samfunnsnyttige tjenester?

Av Harrieth Lundberg

Frokostmøte om tjenesteinnovasjon og hvordan man kan gå fra data til samfunnsyttige tjenester.Foto: Pixabay / Shutterstock

Hvordan blir været? Det er et spørsmål mange stiller seg før de tar turen innom Yr.no. Men hvordan ble egentlig denne tjenesten til? Eller, hvordan kan store mengder med innsamlet data kan hjelpe norske bønder til å beregne klimautslipp?

Tjenesten Yr.no bygger på store mengder værdata og er svært godt eksempel på en suksessfull tjenesteinnovasjon. De samme dataene blir brukt i flere andre tjenester som kommer samfunnet til gode.

Samtidig genererer forskningsprosjekter og rapporteringer til det offentlige også store mengder med data. Hvordan går vi best frem for å omgjøre disse store datamengdene til tjenester for næringsliv, offentlig sektor, akademia eller folk flest?

Vi har fått med oss Meteorologisk institutt ved statsmeteorolog Kristian Gislefoss for å fortelle om hvordan tjenesten Yr.no så dagens lys. Hvordan går de frem for å omgjøre millioner med datapunkter til en tjeneste for deg og meg?

I tillegg har vi fått med oss forskere fra NMBU fortelle om sine perspektiver på tjenesteinnovasjon, store datamengder og utfordringer med deling av data. Videre kommer Svein Skøien fra Norsk Landbruksrådgivning for å fortelle om klimakalkulatoren. Denne tjenesten hjelper gårder og landbruksnæringen til å redusere utslipp og binde karbon.

Program og videoer

Introduksjon v/ Solveig Fossum-Raunehaug (Avdelingsdirektør Forsknings- og innovasjonsavdelingen (NMBU)

Se video

«Yr – i verdensklasse» Kristian Gislefoss (Statsmeteorolog), Meteorologisk institutt, Meteorologisk institutt

Se Video

«UN-FAIR! Yr forteller oss ikke ALT om været i Ås!» Mareile Wolff (Førsteamanuensis), Fakultet for realfag og teknologi, NMBU)

Se video

«Hvordan å gjøre data tilgjengelig — erfaringer fra Human Brain Project», Hans Ekkehard Plesser (professor), Fakultet for realfag og teknologi, NMBU)

Video ikke tilgjengelig

«Landbrukets klimakalkulator – fra data til reduksjon av klimagasser», Svein Skøien (Prosjektleder Klimasmart Landbruk), Norsk Landbruksrådgivning

Video

"A hub for reseach and innovation within data analysis for substainability" Achim Kohler (Professor) (NMBU og Green Data Lab)

Video ikke tilgjengelig

Om video og opptak

Videoene som ligger her er opptak av strømming. Det som vises i videoene er selve presentasjonen med foredragsholderen i høyre hjørne av videoen. Frokostmøtet ble avholdt på et møterom på biblioteket i Veterinærbygdningen, Campus Ås.

Om frokostseminarserien "Fra Ide til Suksess"

Frokostseminarserien «Fra idé til suksess» er i regi av prosjektet «Entreprenørskapslandsbyen Campus Ås» Gjennom denne frokostseminarserien vil du få innblikk i mye av de spennende innovasjonshistoriene og -mulighetene ved NMBU og Campus Ås. Du vil få servert flere innovasjonsperspektiver, fra studenter og forskere til teknologioverføring og kommersialisering. Som en bonus får du også et innblikk hvordan innovasjonsøkosystemet ved NMBU fungerer.

Prosjektet «Entreprenørskapslandsbyen Campus Ås» er et samarbeid mellom Ard Innovasjon, Aggrator og NMBU. Alle er aktører i innovasjonsøkosystemet ved NMBU og på Campus Ås. Prosjektet er finansiert av Viken fylkeskommune.