Frokostmøte 6. april - Mikrobiom og tarmbakterier – forskning, muligheter og innovasjon

Pixabay
PixabayFoto: Pixabay

Har du noen ganger lurt på hvordan forskning på tarmbakterier kan bli en gründersuksess? Eller hvordan kan fôringredienser i fremtiden styrke immunforsvaret til laksen? I frokostmøtet «Mikrobiom og tarmbakterier – forskning, muligheter og innovasjon» den 6. april 2022 vil du få innsikt i hvordan forskning på bakterier kan bli nye spennende innovasjoner. Frokostmøtet er en del av seminarserien "Fra Ide til Suksess". Les mer info i artikkelen.

[TOC]

Velkommen til det første frokostmøtet i seminarserien fra "Ide til Suksess". I dette frokostmøtet vil du få innsikt i hvordan forskning på bakterier kan bli nye spennende innovasjoner. Du vil blant annet få høre om veien fra laboratoriet til suksess for diagnostikkselskapet Genetic Analysis, hvordan en database over tarmbakterier kan gi industrielle muligheter og hvordan laksen kan få bedre helse ved å spise nye fôringredienser.

På seminaret vil du møte professor og gründer Knut Rudi og leder for klinisk og medisinsk avdeling Christina Casén fra Genetic Analysis, forsker Sergio Rocha NMBU og SFI-senteret “Foods of Norway” og Pranvaera Hiseni som tar en nærings-ph.d. ved NMBU og Genetic Analysis.

Dato: 6. april

Tid: 08:15 – 10:00

Sted: Hybrid / Vitenparken

Program:

08:15-08:40: Mingling og enkel servering

08:40 – 08:45: Introduksjon

08:45-09:00: “A healthier salmon? - The potential of novel feed ingredients and gut bacteria in the aquaculture industry” ved forsker Sergio Rocha (NMBU, Fakultet for biovitenskap og SFI-senteret "Foods of Norway”)

09:00-09:15: The database “HumGut” and gut bacteria - From research to industrial potential ved stipendiat Pranvera Hiseni (Nærings- ph.d. ved NMBU og Genetic Analysis)

09:15-09:30: Hvordan forskning ble et kommersielt produkt hos Genetic Analysis ved professor Knut Rudi (Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap, NMBU) og
direktør for klinisk og medisinsk avdeling, Christina Casen (Genetic Analysis)

09:30-10:00: Spørsmål og diskusjon ledes av administrerende direktør i Ard Innovasjon, Jorun Pedersen.

Påmelding:

Frokostmøte 6. april 2022: «Mikrobiom og tarmbakterier – forskning, muligheter og innovasjon».

Frist for påmelding er 5. april 2022.

Om frokostseminarserien "Fra Ide til Suksess"

Frokostseminarserien «Fra idé til suksess» er i regi av prosjektet «Entreprenørskapslandsbyen Campus Ås» og i samarbeid med The Life Science Cluster. Gjennom denne frokostseminarserien vil du få innblikk i mye av de spennende innovasjonshistoriene og -mulighetene ved NMBU. Du vil få servert flere innovasjonsperspektiver, fra studenter og forskere til teknologioverføring og kommersialisering. Som en bonus får du også et innblikk hvordan innovasjonsøkosystemet ved NMBU fungerer.

Prosjektet «Entreprenørskapslandsbyen Campus Ås» er et samarbeid mellom Ard Innovasjon, Eik Lab, Aggrator og NMBU. Alle er aktører i innovasjonsøkosystemet ved NMBU og på Campus Ås. Prosjektet er finansiert av Viken fylkeskommune.

Kontaktpunkt:

Påmelding til seminarene:

• Frokostmøte 6. april 2022: «Mikrobiom og tarmbakterier – forskning, muligheter og innovasjon»
  • Frist for påmelding er 5. april 2022.