Doktorgrad - Sebastian Piotr Mazur - Kvaliteten på jordbær og bringebær

Jordbær og bringebær er vel de to viktigste dyrka bærslagene våre. Vi som forbrukere vil gjerne ha best mulig kvalitet både til spisebær og til frysing og sylting.     Men hva er det som påvirker kvaliteten mest?

Det er problemstillingen i doktorgraden til Sebastian Piotr Mazur.

Avhandlingens tittel:
”Effekt av sort, modningsgrad og klimafaktorer på kvaliteten av ferske og prosesserte jordbær og bringebær”

Emne for forelesning:
"Anthocyanins: Natural food colorants with health-promoting effects?"

Onsdag 4.6.2014, Auditoriet på SKP, Senter for klimaregulert planteforskning.

Bærkvalitet
Bakgrunnen for dette forskningsprosjektet var at det er behov for å finne nye sorter av jordbær og bringebær som er bedre egnet for industriformål enn de vi har i dag.

- Jordbær og bringebær inneholder mye fenolforbindelser som er anerkjent for å ha positive helseeffekter, forteller Sebastian Mazur.

En viktig del av doktorgradsarbeidet var derfor å undersøke hvilken effekt valg av sort, modenhetsgrad og klimafaktorer som daglengde, temperatur og nedbør har på farge og de viktige fenolforbindelsene i friske og konserverte bær dyrket i Norge.

Innholdsstoffer
-  Forskningsprosjektet har gitt oss økt kunnskap om en lang rekke samspilleffekter, forteller doktoranden.

De viktigste samspillene man fant er effekten av modningsgrad og sort på farge og innholdsstoffer i jordbær.

Jordbær

Foto: Sebastian P. Mazur

Sortene ‘Blink’, ‘Polka’ og  ‘Senga Sengana’  ble høstet og sortert i tre modenhetsgrader: Nesten moden, moden og fullmoden

Hos bringebær har han funnet at sort og klimaforhold under modning her stor betydning for farge og innholdet av antioksidanter.

Studiene viste også at sort og modningsgrad hadde stor effekt på stabilitet hos syltetøy som ble lagret ved ulike temperaturer.

Resultatene kan brukes som grunnlag for å velge de nye sorter av jordbær og bringebær som egner seg best til industrien.

Sebastian Piotr Mazur (39) er fra Polen, men bosatt i Brumunddal. Han har mastergrad fra Horticultural Department, Agricultural Academy i Lublin, Polen fra 2004.

Sebastian Piotr Mazur

Sebastian Piotr Mazur   Foto: Even Bratberg

Han begynte som doktorstipendiat i 2009 med arbeidsplass hos Bioforsk, Nofima og NMBU ved Institutt for plantevitenskap. Doktorgradsarbeidet er en del av samarbeidsprosjektet ”Bær til industrien” mellom konserveindustrien og norske bærprodusenter, finansiert av Norges Forskningsråd og Bioforsk.

Veiledere:
førsteamanuensis Anne-Berit Wold, IPV/NMBU, hovedveileder
førsteamanuensis Siv Fagertun Remberg, IPV/NMBU
forsker Kjersti Aaby, Nofima
seniorforsker Arnfinn Nes, Bioforsk

Bedømmelseskomité:
Professor Lars Porskjær Christensen, Univ. of  Southern Denmark
Professor Erika Krüger, Hochschule Geisenheim University
førsteamanuensis. Sissel Torre, IPV/NMBU, kordinator

Avhandlingen ligger til offentlig gjennomsyn på Universitetsbiblioteket, Tårnbygningen.

2014:41, ISSN 1503-1667, ISBN 978-82-575-1206-4