Norsk landbruk: Størrelsen teller

Av Lise Thoen

potetforsøk på Vollebekk UMB
potetforsøk på Vollebekk UMBFoto: UMB

Habtamu Alem konkluderer i sitt doktorgradsarbeid med at gårdsstørrelse er en sentral faktor for å oppnå økt produktivitet og vekst i norsk matproduksjon. Dette er en av en rekke faktorer som påvirker effektiviteten i norsk landbruk.

Habtamu Alem jobber som forsker ved Divisjon for matproduksjon og samfunn ved Norsk institutt for bioøkonomi, NIBIO. Gjennom sitt doktorgradsarbeid ved NMBU har han studert hvilke faktorer som påvirker den økonomiske lønnsomheten ved norske gårdsbruk.

Han har gjennom sine beregninger funnet at gjennomsnittlig kostnadsineffektivitet er på syv prosent i Trøndelag og åtte prosent på Østlandet. Han finner videre at økende grad av vekstskifte, større leid areal, arbeid utenom gårdsdriften, økning av direkte produksjonsstøtte og bondens kompetanse er faktorer som påvirker effektiviteten positivt. Resultatene viser at det er potensielle kostandsgevinster ved å inkludere flere produksjoner på samme gårdsbruk (diversifiseringsgevinster), samt å øke gårdsstørrelsen (skalafordeler). Gårdsstørrelse viser seg dermed å være en sentral faktor for å oppnå økt produktivitet og økt vekst i norsk matproduksjon.

Habtamu Alem påpeker at politikerne bør være bevisst disse mekanismene når de utformer støtteordninger for landbruket.
- Politikerne bør ta inn over seg at intervensjoner som kan begrense diversifiseringsmuligheter eller strukturendringer i jordbruket kan medføre økte kostnader i matproduksjonen, sier Habtamu Alem.

Fakta

Handelshøyskolen NMBU inviterer i den sammenheng til åpen prøveforelesning og disputas.

Habtamu Alem presenterer sin doktorgradsavhandling
Økonomisk resultat på mindre gårdsbruk: Målemetoder, Drivkrefter, og Dekomponering av Produktivitet.

Oppgitt tema for prøveforelesningen: The economics of policy evaluation

Tid og sted for prøveforelesning og disputas:
Fredag 19.oktober klokken 12.15 Tårnbygningen TU101

Evalueringskomite:
Professor Timo Sipiläinen, University of Helsinki,
Førsteamanuensis Ivar Gaasland, Handelshøyskolen BI,
Førsteamanunensis Eirik Romstad, Handelshøyskolen NMBU

Veiledere:
Atle Guttormsen, hovedveileder
Professor Gudbrand Lien, biveileder.