Nytt Marie Curie-prosjekt for bedre husdyravl og bevaring av biologisk mangfold

Av Kristine Welde Tranås

Ku ser i kamera
Ku ser i kameraFoto: Shutterstock

Et nytt, stort europeisk prosjekt, ledet av professor Ian Mayer ved NMBU Veterinærhøgskolen, skal bidra til bedre husdyravl og til å bevare Europas biologiske husdyrmangfold.

Marie Curie-ordningen er en del av EUs rammeprogram for forskning og innovasjon, og skal blant annet fremme forskermobilitet. Prosjektleder og professor Ian Mayer ved Institutt for produksjonsdyrmedisin ved Veterinærhøgskolen har blitt tildelt et EU HORIZON-MSCA-Doctoral Network (DN).

Prosjektet heter CryoStore " Innovation in germplasm cryopreservation for improved animal breeding and the conservation of Europe’s livestock biodiversity" og er et pan-europeisk konsortium som involverer åtte fullverdige partnere, som alle vil få minst en doktorgradsstudent, og 14 både akademiske og ikke- akademiske assosierte partnere.

Ny generasjon dyreholdseksperter
CryoStore vil bli administrert og koordinert av NMBU, med Ian Mayer som koordinator og professor Anette Krogenæs og postdoktor Amin Sayyari ved Institutt for produksjonsdyrmedisin (Prodmed) som samarbeidspartnere.

– Dette doktorgradsnettverket skal finansiere 10 doktorgradsstudenter, hvorav to skal ha base hos oss ved Prodmed, sier Ian Mayer.

CryoStore har som mål å skape et varig forsknings- og utdanningsnettverk for en ny generasjon dyreholdseksperter.

– Vi trenger eksperter med en bred, tverrfaglig tilnærming til kompleksiteten i moderne dyreproduksjon og bevaring av husdyrs biologiske mangfold, med hensyn til økonomiske, samfunnsmessige og miljømessige behov, sier Mayer.

Bærekraftig og sikker matproduksjon
Han mener en levende og effektiv dyreavls- og produksjonsindustri er avgjørende for å møte Europas økende behov for bærekraftig og sikker matproduksjon.

– Oppdrettsdyr og fiskeoppdrett er globale, svært konkurransedyktige og kunnskapsintensive sektorer, og for tiden er europeiske avlsorganisasjoner ledende globalt. Men hvis Europa skal opprettholde sitt konkurransefortrinn i disse strategisk viktige næringene, er det nødvendig med innovativ forskning innen de reproduksjonsteknologiene som understøtter effektiv og lønnsom dyreproduksjon.

Ny teknologi for kunstig befruktning
Doktorgradsnettverket CryoStore skal utvikle innovative teknologier for forbedret kryokonservering av germplasm, som gameter, embryoer og kjønnsceller, for bruk i kunstig befruktning. Kryokonservering er en teknologi som gjør det mulig å fryse ned og lagre levende celler i biobanker for en lengre periode.

– Dette vil føre til økt reproduksjonseffektivitet i Europas husdyr- og akvakulturindustri, sier Mayer.

Bør avle på fordelaktige egenskaper
Han forklarer at teknologiske fremskritt innen kryokonservering også vil være viktig for fremtidige initiativer til å bevare Europas biologiske mangfold av husdyr gjennom en genetisk ressursbank, sier Mayer.

– Bevaring av Europas tallrike og mangfoldige innfødte raser, hvorav mange er alvorlig truet, vil være av avgjørende betydning for fremtidig bærekraftig dyreproduksjon fordi genetisk biologisk mangfold sikrer at vi har dyr med fordelaktige egenskaper som påvirker for eksempel tilpasningsevnen til tøffe miljøer eller sykdomsresistens.

– Det er sannsynlig at avl på naturlig forekommende egenskaper hos husdyr vil bidra til å overvinne fremtidige vanskeligheter i husdyrproduksjon, som er forårsaket av klimaendringer, sier Mayer.

Fakta

De fullverdige partnerne inkluderer Leibniz University (DE), INRAE (FR), University of South Bohemia (CZ), Wageningen University (NL), French Poultry and Agriculture Breeders Technical Center (FR), National Institute for Agrarian and Veterinary Research (PT) og IMV Technologies (FR).

Blant de assosierte partnerne er flere oppdretts-organisasjoner, inkludert GENO, Topigs Norsvin og The Smithsonian Institute i USA.