Sammenheng mellom vold mot barn og vold mot dyr i norske familier

Av Kristine Welde Tranås

Hund gjemmer seg under et bord på grunn av smellene utenfor.
Hund gjemmer seg under et bord på grunn av smellene utenfor.Foto: Patrick H/ Shutterstock

En ny undersøkelse viser at det er sammenheng mellom vold mot familiedyr og vold mot barn.

Det er i økende grad anerkjent at mishandling av familiedyr ofte forekommer i sammenheng med vold i nære relasjoner.

– Fram til nå har vi imidlertid visst lite om hvor vanlig vold mot familiedyr er, og hvordan dette henger sammen med vold mot barn, sier førsteamanuensis Karianne Muri ved NMBU Veterinærhøgskolen.

Stor representativ undersøkelse
I et tverrfaglig samarbeid med mellom Veterinærhøgskolen og Nasjonalt Kunnskapssenter om Vold og Traumatisk Stress (NKVTS) har forskere sett nærmere på ungdommers erfaringer med vold mot familiedyr.

Dataene stammer fra en stor og representativ undersøkelse om norske ungdommers erfaringer med vold og overgrep i oppveksten (UEVO-studien) som ble utført av NKVTS. Totalt 9240 norske ungdommer mellom 12 og 16 år deltok.

– Vi har undersøkt hvor stor andel av norske ungdommer som har opplevd vold mot familiedyr utført av en voksen hjemme, om og i hvilken grad vold mot familiedyr er knyttet til andre former for vold i nære relasjoner, og hvilke faktorer som øker risikoen for vold mot familiedyr, forteller Muri.

Karianne Muri forsker på sammenhengen mellom vold mot dyr og vold i nære relasjoner. Foto: Privat

Overlapp mellom vold mot familiedyr vold mot barn
Rundt fire prosent, 380 ungdommer, sa at de hadde opplevd at foreldre hadde slått eller skadet familiens dyr. Det var en betydelig overlapp mellom vold mot familiedyr og vold eller krenkelser mot barnet selv.

– Vold mot familiedyr skjedde oftere i familier hvor barn opplevde psykisk vold, slik som latterliggjøring, ydmykelse og trusler, og hvor de opplevde mindre alvorlig fysisk vold som lugging, klyping og klapsing. Overlappen med mer alvorlig fysisk vold mot barnet var ikke like stor, sier Muri.

Vold mot dyr påvirker barn
I familier med dårlig råd, og hvor foreldrene hadde vansker med rus, psykisk sykdom eller en historie med fengsling, var det en større risiko for vold mot familiedyr.

– Vi kan konkludere med at mishandling av familiedyr forekommer sammen med andre former for familievold, og at vold mot familiedyr i tillegg til å ramme dyrene selv, kan betraktes som en del av repertoaret av mishandling som påvirker barn, sier Muri.

Artikkelen er publisert i Journal of Interpersonal Violence (open access):