David Griffiths er kåret til semesterets beste underviser ved NMBU

Av Kristine Welde Tranås

David Griffiths fikk prisen over Zoom.
David Griffiths fikk prisen over Zoom.Foto: Tuva Todnem Lund

Førsteamanuensis David Griffiths ved Veterinærhøgskolen har fått prisen «Semesterets beste underviser høsten 2020». Kåringen er gjort på grunnlag av nominasjoner fra studenter fra hele NMBU, og Griffiths fikk prisen for sitt arbeid i kurset VET304 «Anatomi og Fysiologi».

– Prisen deles ut hvert semester og går til en foreleser som studentene mener har skilt seg ut og gjort en ekstra stor innsats, sier Tuva Todnem Lund som er leder for Studenttingets Arbeidsutvalg.

Alle studenter ved NMBU kan nominere kandidater, og en studentkomité, nedsatt av Studenttinget, gjennomgår og vurderer nominasjonene og kårer en vinner.

– Dette har jo vært et svært spesielt semester med smitteverntilpasninger og digital undervisning. Det har også vært veldig mange nominasjoner i år, så prisen henger ekstra høyt denne gangen. Det er tydelig at Davids studenter har satt stor pris på arbeidet han har gjort. Han har fått svært mange nominasjoner, sier Todnem Lund.

Fullverdig undervisningstilbud
Komiteen har lagt til grunn kvalitative nominasjoner fra studenter, i tillegg til antall nominasjoner per klasse.

I begrunnelsen for tildelingen står det blant annet at Griffiths har sørget for en god hybridløsning mellom ulike undervisningsformer, både digitalt og fysisk, og at video-opptakene som er gjort, er av usedvanlig god kvalitet, og er et godt eksempel på hvordan digital undervisning bør være.

Videre står det at han er oppriktig interessert i å hjelpe studentene, og at læringsutbyttet fra de svært gjennomførte disseksjonsvideoene hans har vært stort. Selv i en vanskelig situasjon har Griffiths stått på for å gi studentene sine et fullverdig undervisningstilbud.

Du kan lese hele begrunnelsen nederst i artikkelen.

Som lyn fra klar himmel
– Dette var veldig gøy. Det kom som lyn fra klar himmel, sier David Griffths selv.

Han har fått prisen en gang tidligere også, uten at han i farta husker når, og derfor var det enda mer overraskende å få den i år, sier han.

VET304 Anatomi og Fysiologi er et fag som også vanligvis gir hektiske dager for underviserene, med daglig kontakt med studentene i perioder. Størrelsen på disseksjonssalen på Adamstuen gjør det vanligvis nødvendig å dele kullet med veterinærstudenter i to. Dette semesteret har det kun vært lov å være 20 mennesker i salen, og da har de måttet dele opp i fire grupper og kjøre åtte timer undervisning på rappen.

– Før du skal i gang tenker du, å nei, skal jeg stå her og gå gjennom det samme fire ganger på rad. Men med en gang studentene kommer, så glemmer du det. De er motiverte og interesserte, og da blir det gøy.

Video er en god erstatning
Griffiths har lagt ned mange arbeidstimer på å lage videoer til studentene både i vår og i høst.

– Vi i Faggruppe for anatomi oppdaget tidlig at video er en god erstatning både for forelesninger og disseksjoner. Derfor har det blitt en video for alle forelesningene og alle disseksjonene – tilsammen rundt 65 videoer. Så det har vært en spesielt hektisk høst, men jeg har fått veldig gode tilbakemeldinger fra studentene hele veien, og det har gjort det gøy. Og det er svært hyggelig å få denne prisen som en anerkjennelse av det arbeidet jeg har gjort, sier han.

Griffiths synes videoer fungerer særlig bra i anatomi-undervisning.

– Det er et fag som i stor grad er visuelt, og det gjør seg jo godt på video. Det har også vært nyttig for studentene å kunne se videoene når de ønsker og ikke minst kunne stoppe og spole tilbake hvis det er tingt som er vanskelig å forstå.

– En stor fornøyelse
Han har brukt et likt undervisningopplegg for dyrepleierstudentene, og videoene blir med videre, også etter at pandemien er over og hverdagen blir normal igen.

– Dette er noe vi både vil, kan og skal bruke også i fremtiden, fordi det gir oss store fordeler i undervisningen. Jeg har laget detaljerte videoer som kan brukes i stedet for vanlig undervisning. Når studentene ser disse videoene i forkant av undervisningen, kan møtene våre være problemløsningsdager der de kan stille spørsmål i stedet for at jeg står og snakker om det de kanskje allerede har lest i pensum. Videoene hjelper oss med å opplyse studentene før vi møtes. Det blir en mye mer effektiv bruk av tid.

Han synes studentene har taklet den unormale situasjonen på en svært god måte.

– De har hatt en positiv innstilling og beholdt humøret. De har forberedt seg godt ved å se på videoene, og det virker som de synes det har vært gøy. De har muntret opp meg, og jeg har muntret opp dem. Det har bare vært en stor fornøyelse.

Hele begrunnelsen for tildelingen.
Hele begrunnelsen for tildelingen. Foto: NMBU