Nye forskningsmidler til torskeoppdrett

Av Kristine Welde Tranås

Torsk
TorskFoto: Shutterstock

Nytt forskningsprosjekt skal utvikle nye fôringsstrategier for torsk, som tar hensyn til fiskens artsspesifikke egenskaper og behov. Det skal bidra til bedre fiskehelse og mer bærekraftig torskeoppdrett.

NMBU Veterinærhøgskolen ved Faggruppe for ernæring og helse er en av FoU-partnerne i et nytt forskningsprosjekt på torsk som har fått tilsagn fra Norges forskningsråd på kr. 9, 76 mill. Norcod er prosjektansvarlig og Akvaplan-niva leder prosjektet.

- Torskeoppdrett er i vinden
Prosjektet «Utvikling av fôringsstrategier for torsk for bedre produksjon og fiskehelse» skal utvikle nye fôringsstrategier for torsk og har fått støtte gjennom forskningsrådets: Innovasjonsprosjekt i næringslivet 2022.

- Torskeoppdrett er i vinden igjen, så det er godt å se at NFR bevilger forskningsmidler til torsk igjen, sier førsteamanuensis Trond M. Kortner, som er hovedansvarlig forsker ved Veterinærhøgskolen på prosjektet.

Bedre fiskehelse
Den overordnede ideen med prosjektet er å utvikle et artsspesifikt fôringskonsept for torsk, som tar hensyn til torskens miljørespons-, spiseadferd og ernæringsmessige potensial.  Det skal bidra til mer lønnsom og bærekraftig produksjon gjennom bedre fiskehelse, mer effektivt fôrforbruk og økt kontroll med kjønnsmodning.

- Vår faggruppes hovedfokus blir på fiskens tarmhelse, og da spesielt ulike former for tarmslyng/kolikk, som er en utfordring i næringa. Her vil vi også jobbe komparativt i samarbeid med Faggruppe for patologi, sier Kortner.

Prosjektet skal gå over fire år.

Fakta

Norcod er prosjektansvarleg. Øvrige samarbeidspartnere er Statt Torsk ASA, Arctic Cod AS, Havlandet Havbruk AS og Skretting AS. FoU-partnere er Akvaplan-niva, NMBU og Nofima.