Hjertesprekk-virus forandrer seg under en infeksjon

Av Camilla Wiik Gjerdrum

Laks som svømmer mot strømmen i en av Ryfylkes elver i Rogaland.
Laks som svømmer mot strømmen i en av Ryfylkes elver i Rogaland. Foto: Shutterstock

Ny forskning ved Veterinærhøgskolen, NMBU, viser at PMCV, viruset som forårsaker hjertesprekk hos laks, forandrer seg underveis i en infeksjon. Det er sannsynlig at en dominerende og aggressiv variant fører til utbrudd av sykdommen.

Nest etter lakselus er hjertesprekk, CMS (cardiomyopati syndrom), den sykdommen som tar livet av flest laks i norsk lakseoppdrett. Grunnforskning om viruset er viktig for å kunne bekjempe sykdommen.

I et forskningsprosjekt finansiert av Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering (FHF) har Cheng Xu, Aase Beate Mikalsen og Håkon Torsvik under ledelse av professor Øystein Evensen sett på hvordan piscint myocardittvirus (PMCV) forandrer seg underveis i en infeksjon i laks.

Store utbrudd kan kobles opp mot dominerende virus-variant
Forskerene ved Veterinærhøgskolen viste at CMS skyldes PMCV tilbake i 2011. Nå viser nyere forskningen at store utbrudd kan kobles opp mot en aggressiv og dominerende variant av PMCV.

– Vi så endringer i virusets genom etterhvert som infeksjonen skred frem, sier professor Øystein Evensen.

Svært alvorlig sykdom
CMS forårsaker akutt hjertedød hos atlantisk laks og er svært alvorlig og kostbar sykdom for næringa.

– Målet med forskningen har vært å se på ulike varianter av viruset med den hensikt å avdekke hemmeligheten bak skadene som det forårsaker i hjertet, og på den måten kunne behandle eller forbygge sykdommen, sier Evensen.

Virus-variant koder for giftig protein
Forskerne fant også at enkelte versjoner av viruset koder for et protein som er giftig for fiskeceller, inkludert celler isolert fra hjertet hos laks. Andre versjoner av virus manglet denne egenskapen.

– Det er for tidlig å si om den varianten av viruset som skaper giftige proteiner hører sammen med høyere dødelighet hos fisken, men det er en mulighet, sier Evensen.

Les flere detaljer om denne forskningen hos FHF.

Les den vitenskapelige artikkelen hos PubMed her.