Har fotografert Adamstuen og Ås til fotokunstprosjekt

Av Camilla Wiik Gjerdrum

Åkebakke på Ås før den nye Veterinærbygningen ble bygget.
Åkebakke på Ås før den nye Veterinærbygningen ble bygget.Foto: Line B. Løkken

Line B. Løkken står bak fotografiene i prosjektet Tigersprang og svalehaleskjøt som blir gitt ut som bok med lansering i Universitetsbiblioteket 16. november.

– Dette er et prosjekt der det meste ikke finnes lenger, bortsett fra de ytre bygningsstrukturene på Adamstuen, forteller fotograf Line Bøhmer Løkken. ​​​​​​​

Hun står bak fotografiene i prosjektet Tigersprang og svalehaleskjøt som blir gitt ut som bok med lansering i Universitetsbiblioteket 16. november.

– Når du fotograferer er alt der, men med en gang etterpå – og særlig i dette prosjektet – er det over eller borte.

Startet i 2014

På vei fra Hippocampus til Universitetsbiblioteket i Veterinærbygningen henger en del store fotografier. Er du en av dem som har stoppet og reflektert over hva de viser? Eller kanskje har du fått det fortalt? Dette var sånn det så ut akkurat her – før.

Slik ser det ut i inngangen til Universitetsbiblioteket i Veterinærbygningen. Bildene til Line B. Løkken forteller noe om menneskene som kom og stedet som var.
Slik ser det ut i inngangen til Universitetsbiblioteket i Veterinærbygningen. Bildene til Line B. Løkken forteller noe om menneskene som kom og stedet som var. Foto: Camilla Wiik Gjerdrum

Fotograf Line Bøhmer Løkken fikk oppdraget av KORO i 2014.

– Jeg startet å fotografere på Åkebakke på Ås, der Veterinærbygningen står nå, i 2014. Jeg måtte raskt i gang for driftsbygningene skulle rives. Jeg følte og på tidspresset, det var som å springe etter et tog som allerede var gått. Likevel har jeg forsøkt å si noe om den aktivitetene og det landskapet som nå ikke lenger er der, forteller hun.​​​​​​​

KORO står bak kunsten i Campus Ås-prosjektet som i dag består av den nesten helt ferdige Veterinærbygningen, Bikuben og Uraksen som er parkanlegget som går fra Urbygningen og over i Nordskogen fordi Veterinærinstituttet.

21 kunstnere har fått prege park og bygninger.

Line B. Løkken var den første som fikk i oppdrag å bidra til kunsten i KOROs Campus Ås-prosjekt.

Mellom 2014 og 2020 har hun tatt bilder på Åkebakke i Ås og i Veterinærhøgskolens gamle lokaler på Adamstuen i Oslo. ​​​​​​​

– Det har vært en utfordring at prosjektet har vart så lenge. I løpet av alle disse årene har jeg forsøkt å ha en noenlunde likartet tilnærming til hvordan jeg skaper bildene slik at de kan henge sammen som en helhet.

Enkelte av bildene i fotoboken er tatt med en svart-hvitt-film som Løkken fant oppe på et loft på Adamstuen.
Enkelte av bildene i fotoboken er tatt med en svart-hvitt-film som Løkken fant oppe på et loft på Adamstuen. Foto: Line B. Løkken

Fotokunstbok klar til lansering

I kunstprosjektet var det planlagt visning av et utvalg bilder fysisk i Veterinærbygningen og på Ås gård, men det var under hele prosessen i baktankene at materialet også kunne bli en bok. Nå er fotokunstboken som har fått navnet Tigersprang og svalehaleskjøt her, klar for lansering.

Å skape boken har vært et kunstprosjekt i seg selv.

Boken er delt inn i tre kapiteler, to fra Adamstuen og et fra Åkebakke, de tre delene henger fysisk sammen i boken, men har ulik størrelse.

– Den første delen og den siste delen i boken er tatt med samme kamera og er derfor lik i sin form, forteller hun.

Disse to delene har bilder som er tatt med mellomformatskamera uten blits. Bildene i den midterste delen er tatt med et pocket-kamera som er lettere, og der Løkken har kunnet bruke blits. Sort/hvit bildene er fotografert med filmruller hun fant på et loft på Veterinærhøgskolen, utgått på dato for lenge siden.

– Den første og den siste delen er mer klassisk med bilder det er lettere å forstå. Den midterste delen er røff og umiddelbar – den appellerer mer til sansene eller fornemmelsen, forteller hun.

Flere av bildene vil være godt gjenkjennelige for dem som har vært lenge på Adamstuen. For andre vil de gi helt andre assosiasjoner. – Jeg har ønsket å si noe om hvordan det oppleves å være på stedet, sier Løkken.
Flere av bildene vil være godt gjenkjennelige for dem som har vært lenge på Adamstuen. For andre vil de gi helt andre assosiasjoner. – Jeg har ønsket å si noe om hvordan det oppleves å være på stedet, sier Løkken. Foto: Line B. Løkken

Har tatt bildene med tanke på dem som kjenner stedet

Fotokunstprosjektet har både handlet om selve bildene, men også sammensetningen av dem i «bokrommet». Løkken forteller at rytmen mellom bildene er noe hun har jobbet mye med, noen har mye innhold, mens andre er en type «hvilebilder» som ikke er like mettede. Sammensetningen av bildenes rekkefølge er som jobbe med musikk, forteller hun.

– Det handler både om innhold, men også om farger, teksturer og min posisjon da jeg tok bildene, sier hun.

Fotografiene er tatt med tanke på at de fleste som skal se dem allerede har en tilknytning til stedene Løkken har fotografert.

– Jeg lette etter en klang. Jeg ønsket ikke nødvendigvis å vise frem hvordan det så ut på den gamle Veterinærhøgskolen, men hvordan det opplevdes å være der.

Løkken forteller at da hun kom innenfor portene på Adamstuen var det lett å la seg blende og forført.

– Det var så mange spektakulære ting. Det er så rustikt og gammelt med skjeletter og døde dyr på glass i kjeller og på loft. Det er lett å la seg forføre av forfallsestetikken. Derfor har jeg forsøkt å bremse og ikke gå inn i det. For på mange måter var det også veldig moderne på Adamstuen.

Emil Westad er avbildet i boken. Han har vært en av Løkkens samarbeidspartnere i prosjektet.
Emil Westad er avbildet i boken. Han har vært en av Løkkens samarbeidspartnere i prosjektet. Foto: Line B. Løkken

Analoge bilder

Alle bildene i prosjektet er tatt med analog film. Løkken forteller at hun alltid har jobbet analogt – å jobbe på (og med) filmen er både et materiale og en metode.

– Det er også veldig dyrt, derfor må jeg være veldig fokusert og bevist hva jeg velger å fotografere, forteller hun.

Når man tar analoge bilder, vil bildene være hemmelige til man får fremkalt dem. På den måten får Løkke en avstand i tid fra hun tar bildet til hun ser det igjen. Når bildet hentes frem, oppstår på en måte på nytt og det er mulig å se på det med et nytt blikk eller en distanse.

Fotograferingsprosessen har vært lang. Det har vært flere utsettelser og hindringer grunnet utbruddet av salmonella på Hesteklinikken og nå sist koronapandemien.

For tidlig å fotografere rett etter innflytting

Det opprinnelige prosjektet skulle også inkluderte å fotografere etter innflytting på Ås. Å la prosjektet gå til 2021 skulle da omfatte tiden etter innflytting. Slik ble det jo ikke. Derfor er ikke bilder fra den nye Veterinærbygningen med i boken.

– Jeg opplevde det som for tidlig å ta bilder i 2021. Enten ville bildene mine vært en hyllest til flott arkitektur, eller så ville de vært kritikk av det som ikke fungerte. Det er ikke det jeg ønsker å formidle, forteller hun.

Lanseringen vil være i Universitetsbiblioteket 16. november kl. 12:15. Boken kan kjøpes under lanseringen, hos Trondsmo bokhandel og via multipressforlag.com.

Fakta

FAKTA Line B. Løkken

  • ​​​​​​​Utdannet fra fotoskolen i Högskolan för Fotografi och Film ved Göteborgs Universitet.
  • Har tidligere gitt ut fotokunstbøkene Tøyen sentrum og Sandaker v.g.s. Disse prosjektene var avgjørende for at hun fikk kunstoppdraget til Campus Ås
  • Fotokunstprosjekt startet i 2014 og skulle vare ut 2020. Materialet er den fysiske flyttingen og omstillingsprosessen fra Adamstuen til Campus Ås. Prosjektet har navnet Tigersprang og svalehaleskjøt.
  • KORO har finansiert boken Tigersprang og svalehaleskjøt gjennom det opprinnelige fotoprosjektet og ved å betale for trykkekostnadene. Boken er utgitt på Multipress forlag som drives av Marte Aas og Line Bøhmer Løkken.

FAKTA KORO

  • KORO produserer, forvalter og formidler kunst i offentlige bygg og på andre offentlige arenaer. Samlingen av kunstverk er tilgjengelig for publikum på om lag tusen steder i Norge og internasjonalt. KORO er også nasjonalt kunnskapssenter innen eget fagfelt.​​​​​​​
  • Kunstkonsulenter for kunstprosjektet Campus Ås er Trond Hugo Haugen (leder) og Robert Johanssson. Prosjektleder har vært Elisabeth Tetens Jahn som gikk av med pensjon september 2022. Når har Haugen tatt over lederskapet sammen med fagansvarlig Nora Ceciliedatter Nerdum ut året.
  • Kunstbudsjettet ble vedtatt i 2014 og var på 17,11 millioner kroner.

Publisert - Oppdatert

Del på