Utvikler underveis-testing for å trygge studentene og redusere kunnskapshull

Av Kristine Welde Tranås

Test, prøve
Test, prøveFoto: Shutterstock

Europeiske veterinærutdanninger samarbeider om en felles progresjonstest. Testen skal måle studentenes utvikling, og vil være nyttig både for studentene og universitetene.

Siden 2020 har NMBU Veterinærhøgskolen deltatt i prosjektet VetRepos, der målet er å etablere en felles progresjonstest for europeiske veterinærutdanninger.

– Dette skal bli en test som måler studentenes kunnskap underveis i utdanningsløpet. Studentene skal ta prøven anonymt, og får en uavhengig tilbakemelding på hvordan de ligger an, forklarer Professor Charles Press, som er NMBU Veterinærhøgskolens kontaktperson i prosjektet.

Avdekker kunnskapshull
I tillegg til NMBU deltar Veterinærutdanningene ved Københavns Universitet, Helsingfors universitet, Universitetet for veterinærmedisin i Hannover, Sveriges lantbruksuniversitet og Universitetet i Utrecht.

De skal i samarbeid med EAEVE (European Association of Establishments for Veterinary Education) utforme og implementere en felles progresjonstest. Målet er å redusere kunnskapshull for den enkelte student, men også eventuelle hull i læreplanene.

– Dette vil bli et nyttig verktøy for studentene, og i tillegg vil det være verdifullt for oss å finne ut om våre studenter er spesielt sterke eller svake innen enkelte felt, sier Press.

Testingen kan også avdekke viktige forskjeller i læringsutbytte mellom læreplanene til de ulike institusjonene.

Gir trygghet og reduserer stress
Når testen er ferdig, skal den bestå av spørsmål fra hele utdanningsløpet – fra første forelesning til siste forelesning. Studentene skal ta testen flere ganger i løpet av utdanningen.

– Er du en 3. års-student, er det ingen som forventer at du skal kunne svare på det som hører til pensum i siste semester, men alle svarer på alt, slik at vi kan se om studentene har den utviklingen de bør ha fra år til år, forklarer Press.

– Vi vet fra andre utdanninger som gjennomfører underveis-testing, at det er til stor hjelp for studentene å få en pekepinn på hvordan de ligger an. Det bidrar til at de får en trygghet på hva de kan og hjelp til å forstå hvor skoen trykker. Det redusere også stress og usikkerhet i forbindelse med eksamen, sier han.

Tester og analyserer spørsmålene
Prosjektet er nå inne en fase hvor de samler inn spørsmål til en stor database. Undervisere ved alle utdanningsinstitusjonene sender inn forslag til flervalgs-spørsmål, og så testes spørsmålene for å finne ut av om de er egnet.

Før jul testet de 132 spørsmål på 429 studenter fra alle skolene, og resultatene blir analysert av en kvalitetskontrollgruppe på tvers av alle institusjonene.

Nå i mai blir runde to med testing gjennomført, og alle veterinærstudenter ved Veterinærhøgskolen har fått tilbud om å delta.

Prosjektet skal avsluttes i 2023, og da er målet at man har en felles test og metode som kan settes ut i liv ved alle skolene.