Etterlengtet lærebok om mattrygghet skal gjøre faget lettere tilgjengelig

Av Kristine Welde Tranås

Kjemisk mattrygghet
Kjemisk mattrygghetFoto: Bokomslag: Oddvar Paulsen

En ny, norsk lærebok om kjemisk mattrygghet skal gjøre et komplekst fag lettere tilgjengelig for både studenter og andre interesserte.

– Dette er ei svært etterlengtet bok fordi studentene tidligere har vært prisgitt en samling av kompendier og artikler i mangel av en oppdatert lærebok på området, sier Trine L'Abee-Lund, som er instituttleder ved Institutt for parakliniske fag ved NMBU Veterinærhøgskolen.

Kjemiske stoffer i maten
Boka Kjemisk mattrygghet tar for seg kjemiske stoffer som kan finnes i maten vår, slik som miljøgifter, radioaktive stoffer, tilsetningsstoffer, legemidler og plantevernmidler. Boka forklarer hvordan stoffene overføres til maten gjennom produksjonskjeden, hvorfor de utgjør en helserisiko og hva som kreves for å sikre trygg mat.

I tillegg beskriver forfatterne hvordan ekspertene vurderer helserisikoen ved disse stoffene og hvordan matmyndighetene håndterer helserisikoen ved hjelp av regelverk, grenseverdier og tilsyn.

Boka er skrevet av Jan Erik Paulsen og Jan Alexander. Paulsen er professor emeritus i mattoksikologi ved Veterinærhøgskolen, og Alexander er leder av Hovedkomiteen i Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM). Han jobbet tidligere som professor II i mattoksikologi ved Veterinærhøgskolen, hvor han og Paulsen sammen jobbet med fagutvikling og undervisning i kjemisk mattrygghet.

Lett forståelig språk
– Jeg har undervist i dette faget i over 10 år, og har hele veien kjent på at det har manglet ei lærebok som dekker hele pensum, sier Jan Erik Paulsen.

Han sier videre at de valgte å skrive boka på norsk fordi fagmiljøene innen kjemisk mattrygghet i Norge kommuniserer på norsk, men både norske og internasjonale ekspertvurderinger er skrevet på engelsk. På denne måten ønsker forfatterne å bidra til å gjøre faget lettere tilgjengelig.

Selv om boka primært er skrevet for studenter og fagfolk innen matfag og matforvaltning, tror Paulsen og L'Abee-Lund at den også kan være nyttig for andre som er interessert i tematikken.

– Det virker som om samfunnet generelt har blitt mer oppmerksom på langtidsvirkninger av kjemiske stoffer. Før var det de akutte matforgiftningene som fikk oppmerksomheten, mens nå er den rettet mer mot eksponering over tid, gjerne gjennom et helt liv, og hva det kan ha å si for blant annet reproduksjonsevnen og utvikling av kreft, sier L'Abee-Lund.

– Jeg får ofte henvendelser fra journalister som vil skrive om kjemiske stoffer i mat og helserisiko, særlig når det foreligge nye ekspertvurderinger om et stoff.  De forteller at rapportene er vanskelig tilgjengelig. Det er et demokratisk problem at disse rapportene er utilgjengelige for allmenheten fordi de er omfattende, faglig kompliserte og skrevet på engelsk, sier Paulsen.

Gir studentene bedre forutsetninger
Studentene ved Veterinærhøgskolen har allerede tatt i bruk boka. I fjor ble en test-versjon brukt, og i år har studentene fått den ferdige boka.

– De siste to årene har studentene gjort det bedre på eksamen enn tidligere. . Vi kan ikke med sikkerhet si at det er den nye læreboka som er årsaken til det, men de fagansvarlige sier at boka er til stor hjelp og gir studentene bedre forutsetninger for å lære seg faget fordi den gjør faget mer tilgjengelig og gir dem bedre oversikt, sier instituttleder L'Abee-Lund

Om forfatterne:

Jan Erik Paulsen er professor emeritus i mattoksikologi ved Veterinærhøgskolen (NMBU). Han har spesialkompetanse innen fysiologi, patologi, mattoksikologi, kjemisk karsinogenese, ernæringsbiologi og helserisikovurderinger av mat.

Jan Alexander er leder av Hovedkomiteen i Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM). Han har spesialkompetanse innen human medisin, mattoksikologi, kjemisk karsinogenese, ernæringsbiologi og helserisikovurderinger av mat. Han var professor II i mattoksikologi ved Veterinærhøgskolen (NMBU) og deltok i undervisningen og fagutviklingen i kjemisk mattrygghet sammen med Jan Erik Paulsen. Begge har et stort antall vitenskapelige artikler og rapporter fra nasjonale og internasjonale vitenskapskomiteer.

Boka kan kjøpes fra og med lanseringsdatoen

• På hjemmesiden til Ink forlag
  • I bokhandelen