Elefant til obduksjon

Av Camilla Wiik Gjerdrum

Veterinærstudenter fra kull ‘75 og ‘76 forsøker å dra elefanten inn på patologen. Obduksjonsjournalen viste at den patologiske diagnosen var Volvulus jejuni, altså tarmslyng på norsk.Foto: Henning Sørum

Da en av elefantene ved Cirkus Arnardo fikk ­kolikk i september 1980, var det vakt­havende ved ­ambulatorisk som rykket ut. Dessverre døde ­elefanten Jangla. Så skulle hun ­obduseres.

Elefantene var kjente trekkplastre for Cirkus Arnardo. Sirkuset hadde flere elefanter, enkelte innleide. Da sirkuset lå på Grønland i Oslo september 1980, fikk en av elefantene kolikk.
– Jeg husker at flere elefanter stod rundt elefanten som lå nede med magesmerter, forteller Are Arnardo, sirkusdirektør for Cirkus Arnardo og sønn av tidligere sirkus­direktør Arild Arnardo.

Ambulatorisk vakt rykket ut

Professor i patologi, Johan Høgset Jansen, var student ved NVH i 1980. Da beskjeden om den syke elefanten kom, ble han med ­Gunvald Mosdøl, som hadde ambulatorisk vakt, ut til Cirkus Arnardo. Ambulatorisk klinikk ble den gang drevet av distrikts­veterinæren i Oslo.
– Elefanten lå i bukleie på for- og bak­knærne og støttet seg selv opp på ­snabelen­ som lå i bøy under kjeven. Mosdøl iverksatte behandling med noen injek­sjoner. Til slutt ble den erklært død, selv om jeg, med hånden på hjertet, ikke så noen forskjell på den kliniske tilstanden fra da vi kom dit, forteller Høgset Jansen.

Forsøkte å dra elefanten inn

Elefanten Jangla ble kjørt til seksjons­stua ved patologen om morgenen av en av ­sirkusets lastebiler og lagt på asfalten på utsiden av ­obduksjonssalen. Så begynte arbeidet med å få elefanten inn.
– Det ble brukt NVHs egen traktor og ­flere­ titalls studenter og mye tau, forteller professor Henning Sørum, som var student ved NVH i 1980.
Sørum hadde med seg kamera og tok bilder.
– Vi klarte ikke annet enn å for­skyve­ ­kroppen innenfor huden. Huden mot ­asfalten lå like fast, forteller han.
Akkurat dette var kanskje ikke så rart da antatt vekt på elefanten var 3,5 tonn. ­Studentene­ måtte gi opp. Det ble bestilt en stor kran og en av lastebilene til Norsk Fett og Lim AS, som normalt hentet kadavre etter obduksjonsarbeidene på seksjonsstua.

Elefanten Jangla var anslagsvis 3,5 tonn og måtte heises opp med kran for så å bli lagt i en lastebil. Foto: Henning Sørum

Heist opp med kran

Elefanten ble heist etter alle fire beina og lagt på rygg ned i den store containeren på lastebilen. Det var så vidt det ble plass. Så startet ­obduksjonen oppi lastebilen.
– Vi studenter klatret opp, fulgte med og deltok i jobben som var gedigen. Nyrene var som fotballer i størrelse, og tynntarmens ­diameter utspilt var som et 30 centimeter kloakkrør i diameter, forteller Sørum.

Fant gammel journal

Henning Sørum har i samarbeid med Tore Engen funnet frem den gamle journalen ­etter obduksjonen av elefanten. Den viser at ­elefanten var 35 år gammel da den døde og hadde lite underhudsfett.
– Elefanten kan ha hatt et tannproblem som ga den problemer med å tygge fôret. Uansett er 35 år en høy alder for en elefant i fangen­skap, sier Sørum

Cirkus Arnardo

Norsk sirkus ble etablert i 1949 av sirkus­artist Arne «Arnardo» Lorang ­Andersen. Sirkuset er en familiebedrift og ble drevet av sønnen til Arne, Arild O. Arnardo, fra 1995. Nå har barne­barnet Are Arnardo overtatt stafett­pinnen som sirkusdirektør.
Dyrevernorganisasjoner har over tid gått i spissen for å forby elefanter i fangenskap i mange land og i Norge ble det forbud mot sirkuselefanter i januar 2017.