Flere vil ha fysioterapi og rehabilitering for hund

Av Camilla Wiik Gjerdrum

Her viser Cicero øvelser for å trene opp styrke i bakparten og kjernemuskulaturen. Treningen kan brukes etter opptrening etter korsbånds­skade i kneet eller svakhet i hofter ved hofteleddsdysplasi.Foto: Smådyrklinikken

I 2002 startet Astrid ­Hardie med rehabilitering på Smådyr­klinikken én dag i uka. Nå er rehabilitering noe eiere forventer.

– Eiere stiller store krav til veterinær­medisin og aksepterer ikke å måtte avlive dyret sitt for en skade som er mulig å gjøre noe med. De fleste hunder er forsikret, noe som gjør at eiere er villige til å strekke seg langt, forteller Astrid Hardie.

Hardie har bakgrunn som dyrepleier ved Smådyrklinikken ved NVH og tok ­rehabiliteringskurs innen fysioterapi på hund og katt i Sverige før hun begynte på ­etterutdannelsen sin i USA i 2008. I 2009 tok hun eksamen og er nå Certified Canine Rehabilitation Practitioner (CCPR), som én av få i Norge.

Kravene til opptak er blitt høyere

Siden har Astrid Hardie vært med på å ­bygge opp etterutdanningstilbudet ved ­Veterinærhøgskolen.

– For å jobbe som rehab-terapeut ­innen veterinærmedisin, må man ha spesial­kompetanse. Grunnutdannelsen må være veterinær, dyrepleier eller human fysio­terapeut, etterfulgt av en etterutdannelse ­innen rehabilitering, fysioterapi og sports­medisin, sier hun.

Per i dag tilbyr NMBU Veterinær­høgskolen etterutdanningskurs som gir 30 studiepoeng og går over ett år.

Faget er i sterk veskt

– Faget er i sterk vekst. Rehabilitering etter skade er viktig for at dyrene skal få ­tilbake optimal funksjon. I Europa og USA har faget stor annerkjennelse. Vi vil se det samme her, sier Hardie.

Utdanning innen rehabilitering for dyr

Det er Senter for etter- og videre­utdanning (SEVU) ved NMBU som arrangerer kurset som gir ­kompetanse­ innen rehabilitering. For å kunne jobbe med rehabilitering, må man ha ­utdannelse, enten fra Norge eller utlandet.

Lyst til å bli dyrepleier? Les mer om dyrepleierutdanningen ved NMBU Veterinærhøgskolen.