Enda tryggere med ekstra vaksine

Av Camilla Wiik Gjerdrum

Ved å vaksinere valpen ved både 12 og 16 ukers alder vil den ha økt beskyttelse mot smittsom leverbetennelse.Foto: Shutterstock

NMBU Veterinærhøgskolen vil gi råd om at valper får grunnvaksine også ved 16 ukers alder, selv om de ble vaksinert da de var 12 uker gamle.

En 11 måneder gammel valp døde på grunn av smittsom leverbetennelse på Universitetsdyresykehuset forrige uke til tross for at den var vaksinert etter nasjonale retningslinjer.

– Det er svært sjeldent at dette skjer, sier Sverre Ludvig Seierstad, instituttleder ved Sports- og familiedyrmedisin ved NMBU Veterinærhøgskolen.

Veterinærene ved NMBU Veterinærhøgskolen har gjennomgått både nasjonale og internasjonale retningslinjer om vaksinasjon av valper, og ønsker å påpeke at det kan være nødvendig med to vaksinasjoner for HCC, altså smittsom leversykdom, én ved omtrent 12 uker og én ved 16 ukers alder . Dette er hva WSAVA, The World Small Animal Veterinary Association, anbefaler. Organisasjonen er en paraplyorganisasjon for veterinærforeninger fra hele verden.

– Ett tilfelle er ikke nok til å endre vaksinasjonsrutinene våre, men siden WSAVA anbefaler en ekstra vaksinasjon og vår professor i virologi, Espen Rimstad, stiller seg bak denne anbefalingen, ønsker vi endre rutinene våre, sier Seierstad.

Opptil ti prosent kan være ubeskyttet
– Det er rapportert at opptil ti prosent av valpene ikke oppnår beskyttelse når den siste grunnvaksinen blir gitt ved 12 ukers alder. Det kan skyldes at de fortsatt har antistoffer fra mor i kroppen, og de kan blokkere for vaksinen. Derfor vil det øke beskyttelsen mot sykdommen hvis valpene vaksineres mot HCC både ved 12 og 16 ukers alder, sier Seierstad

Nylig fikk Universitetsdyresykehuset ved NMBU Veterinærhøgskolen inn en elleve måneder gammel valp som var svært syk. Den hadde store smerter i magen, var slapp, fraværende og idet den kom inn fikk den et epileptisk anfall. Det viste seg at valpen hadde fått smittsom leverbetennelse, HCC.

Sjelden sykdom på grunn av vaksiner
HCC er en sykdom som er forårsaket av hundens adenovirus type 1 og kan være dødelig. Det finnes ingen behandling for denne virussykdommen i dag, men fordi de fleste hunder er vaksinert, er sykdommen svært sjelden. Symptomene ligner ofte de en hund kan få ved forgiftning.

– Vi vurderte det som usannsynlig at valpen var smittet av HCC, forteller veterinær Annelin Bjelland som behandlet hunden da den kom til Universitetsdyresykehuset.

Viruset finnes i norsk natur
Bjelland forteller at viruset som forårsaker sykdommen trolig finnes i norsk natur og i ville dyr som for eksempel rev, ulv og bjørn. Hunder som snuser på urin fra smittede ville dyr, kan bli smittet hvis den ikke er beskyttet med vaksine.

– Symptomene kan utvikle seg veldig raskt. Fra eier oppdager at det er noe galt, til hunden ikke lever mer, kan det gå få timer, forteller Bjelland.

Ikke alle sykdomsforløp er så raske. Valpen som kom inn til NMBU hadde vært syk med oppkast, løs mage og smerter i buken et par dager før den ble raskt mye verre. Valpen kunne da ikke reise seg, var fraværende og slapp.

Noen hunder kan få en mildere variant av sykdommen som går over av seg selv etter en ukes tid.

Fra hunden blir smittet til symptomene viser seg, går det få dager.

Viruset lever lenge
HCC-viruset kan leve lenge i omgivelsene. Hvor lenge er noe usikkert, men flere uker til måneder er ikke utenkelig, spesielt i kaldt vær. Høye temperaturer opp mot 50-60 grader, tåler det derimot ikke. Alt hunden har vært borti bør vaskes ved høye temperaturer.

– Familien som mistet valpen sin har vi anbefalt å vente med å skaffe seg ny hund til det er sikkert at viruset er borte fra hjemmemiljøet, sier Bjelland.

• Det finnes to typer av hunden adenovirus, CAV-1 og CAV-2.
  • CAV-1 gir Hepatitis contagiosa canis (HCC) en smittsom leversykdom som nesten alltid er dødelig.
  • CAV-2 gir kennelhoste er en infeksjon i luftveiene. Denne er ikke på langt nær like alvorlig.
  • Valper blir vaksinert mot HCC og kennelhoste i vaksinasjonsprogrammet.
  • Viruset smitter via kroppsvæsker som for eksempel spytt og urin, altså dråpesmitte.

FAKTA Symptomer på HCC

• Oppkast
  • Diaré
  • Magesmerter