Overoppheting av hund

Av Camilla Wiik Gjerdrum

– Det er mye bedre å forebygge heteslag, enn å risikere en livstruende tilstand, sier veterinær Kristin Anfinsen ved NMBU Veterinærhøgskolen.Foto: Pixabay

Inne i en bil sitter en hund og peser med tunga hengende ut. Hvor farlig er det?

– Hunder svetter ikke slik mennesker gjør. De peser for å kvitte seg med varmen og blir da fort dehydrerte, forteller europeisk spesialist i indremedisin, Kristin Paaske Anfinsen ved Dyresykehuset – smådyr ved NMBU Veterinærhøgskolen.

Det er sommer og på enkelte dager kan det bli svært varmt. Da forstår de fleste at hunden ikke kan vente i en lukket bil. Men det skal ikke høy temperatur til før det kan være kritisk for en hund å vente i bilen. Solen flytter på seg og selv om bilen har blitt satt i skyggen, kan den etter en stund stå i solen. Da kan temperaturen stige raskt.

– Hunders kropp fungerer best ved 38,5 grader. Når temperaturen blir 42 grader eller høyere, vil kroppen begynne å svikte, sier Anfinsen.

Tåler ikke for høye varme

Ved for høy varme vil det skje flere hendelser i hundens kropp som er svært alvorlige:

• Varmen vil skade kroppens celler ved at de sveller opp og dør. Dette fører til at organene svikter og at blodet flyter dårligere i kroppen.
  • Energiproduksjonen i kroppen blir dårligere ved at cellene ikke får til å frakte nok oksygen.
  • Lite oksygen fører til en betennelse i kroppen som danner mange små blodpropper, tromber.
  • Når vevene får lite energi blir kroppens pH endret. Melkesyre blir dannet.
  • Pesingen vil også gjøre at pH-verdiene blir endret fordi hunden puster ut mer karbonsyre, CO2, enn den får i seg oksygen.

– Hunden kan få flere livstruende tilstander som kan oppstå som følge av heteslag, og hunden kan i verste fall dø av følgetilstander som nyresvikt eller væskeansamling i hjernen, kalt hjerneødem, sier Anfinsen.

Trenger luft

Mens hunden peser, vil også luftfuktigheten stige, og det skapes en vond sirkel. Selv om hunden har vann å drikke, så trenger den luft og lavere temperatur. Hvor raskt det blir for varmt for hunden varierer med været og type hun. Er den stor, liten, har den mye eller lite pels? Det har mye å si. Raser med trange, øvre luftveier er ekstra utsatt, men varmen er farlig for alle.

Veterinær Kristin Anfinsen jobber ved Dyresykehuset – smådyr ved Veterinærhøgskolen. Det er ikke ofte de får inn pasienter med heteslag, men hun er svært opptatt av at folk skal vite hva de skal gjøre hvis en hund blir for varm, enten i bil eller ved for mye aktivitet i varmen.

– Enkelte hunder glemmer seg fordi de er så ivrige og ikke kjenner sin egen begrensing. Eier må passe på at hunden får kjølt seg ned og får nok drikke på varme dager, sier hun.

Hun presiserer at det er mye bedre å forebygge heteslag enn å risikere denne livstruende tilstanden.

– Hunder og katter viser ikke alltid så tydelig hvordan de har det. Det er opp til eier og folk rundt å passe på at dyret har det bra, sier hun.

Kontakt veterinær

Så hvis du ser en overopphetet hund. Hva gjør du?

– Hunden kan spyles med kjølig, ikke iskaldt, vann. Man kan også pakke inn isposer og legge disse i armhulene og lysken. Så må du kontakte veterinær, sier Anfinsen.

Hunder som har blitt overopphetet skal alltid sjekkes av veterinær på grunn av fare for senskader som for eksempel nyresvikt.

Hos veterinæren vil hunden eller katten som har blitt overopphetet få væskebehandling, bli nedkjølt og gitt behandling ut fra hvilke skader veterinærene ser.

– Vi vil gjøre det vi kan for å gjenopprette den livsviktige balansen i kroppen som heteslaget ødelegger, sier Anfinsen.

Overoppheting

• Hundens kroppstemperatur blir for høy og organene kan svikte.
  • Hunden blir raskt dehydrert (trenger vann).
  • Hos hunder med trange øvre luftveier (korte, flate neser) kan vevet i munn, nese og svelg hovne opp så det blir enda mindre plass til luft.

Vær oppmerksom på

• Overdreven pesing
  • Kollaps
  • Hund i bil i solen uten god lufting, solskjerming eller temperaturmåler som viser at temperaturen inne i bilen er ok.