På bærtur for bærekraft

  • Mathilde Sørbråten Solberg, Isabell Weden og Felix Alexander Reinsborg står på Drøbak Torg i forbindelse med prosjektet "Frognbær".

    Mathilde Sørbråten Solberg, Isabell Weden og Felix Alexander Reinsborg står på Drøbak Torg i forbindelse med prosjektet "Frognbær".

    Foto
    Malin Syversen

Har du noen gang lagt merke til de mange mørkelilla aroniabærene som henger
igjen på prydbuskene etter at fuglene har forsynt seg med dem? Eller de mange eplene som faller til bakken og råtner?

På bærtur for bærekraft

Gjennom et 6 ukers tverrfaglig prosjekt ryddet elevene i klasse 1SSR på Frogn vgs nabolagets busker og trær med bærtur og epleslang. Saft, syltetøy og eplekake ble deretter egenprodusert og solgt til inntekt for klassekassa og Redd Barna. Hvordan prosjektet foregikk kan du lese om her.

 

Videreforedling av råvarer

 1SSR (Salg, service og reiseliv) startet prosjektet med å besøke hager i nabolaget, hvor de plukket aroniabær og epler til å lage egenprodusert saft, syltetøy og eplekake med. På 90 minutter hadde elevene plukket 35 kilo bær i Bringebærhagen ved Dyrløkke. Epleplukkingen på Grande og Steensletta gikk enda raskere. Gjennom Facebook-siden Drøbaksvenner fikk klassen flere tilbud fra gode naboer som ønsket å låne ut hagene til elevene. I mange tilfeller ender aroniabær opp som fuglemat, og mange epletrær blir ikke plukket og eplene råtner. Ved plukking og produksjon av nye produkter bidro elevene til både videreforedling av ubrukte råvarer og opprydding. Klassen inngikk deretter et samarbeid med kantina på skolen som lot de få låne fryser og kjøleskap for å oppbevare frukten. 

Daniyal Khawaja har funnet et egnet hageredskap til bærplukking.
Foto
Even Ottersland

Materialgjenbruk

Elevene samlet så inn brukte glass, som de vasket, fjernet etiketten og omlakkerte lokkene på. Slik ble gjenbruk, som et annet bærekraftsaspekt, introdusert til prosjektet. Klassen valgte seg et bedriftsnavn, "Frognbær", og det ble laget logo og etiketter til glass og flasker.

Syltetøyglassene har ulike størrelser og “personlighet”.
Foto
Even Ottersland
 Oppskrifter på syltetøy og saft ble funnet, og disse ble laget på skolekjøkkenet, med veiledning av Malin og Astrid. Etter hvert ble det laget markedsføring i form av reklamevideoer, plakater, bruk av SOME og et presseoppslag i Amta hvor produktene ble vist fram. Lærer Even veiledet store deler av dette arbeidet. Et av målene med prosjektet var å stå på torget i Drøbak og på kjøpesenteret Drøbak Amfi for å selge egenproduserte produkter sammen med lokalproduserte grønnsaker fra Haneborg gård, som det ble ordnet en innkjøpsavtale med. For å stå på torget, måtte elevene bygge en torgbod. Gratis restmaterialer fra Byggmax Drøbak ble brukt til å bygge denne. Materialene de hentet blir normalt destruert, noe som koster penger for Byggmax. Dette bidro dermed til at de faktisk sparte noen kroner på å gi klassen materialene. Elevene skrudde så sammen boden, med veiledning av lærer Rolf Ole.

Maximiliam Wiberg Hermansen bygger salgsbod av restmaterialer.
Foto
Rolf Ole Tomter

 Eplekjekt overskudd

Etter at elevene var ferdig med salget, meldte det seg raskt et ønske om å plukke mer bær. Dette var litt artig, for den innstillingen hadde de ikke helt på første dag i Bringebærhagen. Da skjønte de ikke bæret. Nå sitter klassen med en netto inntekt på over 8000 kroner. Inntekter og utgifter ble koblet til regnskap og bokføring. Deler av overskuddet (10%) går til Redd Barna. I den forbindelse skal de markedsføre en overrekkelse av pengegaven, for å lære mer om sponsing. Mye av det resterende overskuddet brukes til finansiering av nye prosjekter og merkevarebygging. Målet er å firedoble fortjenesten før sommeren. Først på agendaen står et julemarked hvor elevene blant annet skal jobbe med redesign av brukte tekstiler og mer matlaging med aroniabær.

 

Les mer om skolens satsingsprosjekter her.

Se event på facebook for mer informasjon.

Les saken om prosjektet i Amta.

Relatert innhold

Utdanning for bærekraftig utvikling ('UBU i praksis')

1. august 2017 til 30. juni 2022

Det overordnede målet med ‘UBU i praksis’ er at skoler og lærerutdanning sammen skal utvikle en praksis som fremmer utdanning for bærekraftig...

Universitetsskoleprosjektet

Høsten 2017 inngikk NMBU og Viken fylkeskommune en avtale om samarbeid mellom universitetet og fire videregående skoler - Frogn, Hvam, Ski og Ås. Universitetsskolesamarbeidet er et satsningsområde på forskning og skoleutvikling knyttet til utdanning for bærekraftig utvikling.

Universitetsskoleprosjektet på studietur til Globala Gymnasiet i Stockholm

Universitetsskoleprosjektet på studietur til Globala Gymnasiet i Stockholm

Utdanning for bærekraftig utvikling på agendaen: Representantar frå Universitetsskoleprosjektet på tur til Stockholm for å besøke Globala Gymnasiet.

Published 10. november 2020 - 14:26 - Updated 10. november 2020 - 14:26