På bærtur for bærekraft

Mathilde Sørbråten Solberg, Isabell Weden og Felix Alexander Reinsborg står på Drøbak Torg i forbindelse med prosjektet "Frognbær".Foto: Malin Syversen

Har du noen gang lagt merke til de mange mørkelilla aroniabærene som henger
igjen på prydbuskene etter at fuglene har forsynt seg med dem? Eller de mange eplene som faller til bakken og råtner?

Gjennom et 6 ukers tverrfaglig prosjekt ryddet elevene i klasse 1SSR på Frogn vgs nabolagets busker og trær med bærtur og epleslang. Saft, syltetøy og eplekake ble deretter egenprodusert og solgt til inntekt for klassekassa og Redd Barna. Hvordan prosjektet foregikk kan du lese om her.

Videreforedling av råvarer

1SSR (Salg, service og reiseliv) startet prosjektet med å besøke hager i nabolaget, hvor de plukket aroniabær og epler til å lage egenprodusert saft, syltetøy og eplekake med. På 90 minutter hadde elevene plukket 35 kilo bær i Bringebærhagen ved Dyrløkke. Epleplukkingen på Grande og Steensletta gikk enda raskere. Gjennom Facebook-siden Drøbaksvenner fikk klassen flere tilbud fra gode naboer som ønsket å låne ut hagene til elevene. I mange tilfeller ender aroniabær opp som fuglemat, og mange epletrær blir ikke plukket og eplene råtner. Ved plukking og produksjon av nye produkter bidro elevene til både videreforedling av ubrukte råvarer og opprydding. Klassen inngikk deretter et samarbeid med kantina på skolen som lot de få låne fryser og kjøleskap for å oppbevare frukten.

Materialgjenbruk

Elevene samlet så inn brukte glass, som de vasket, fjernet etiketten og omlakkerte lokkene på. Slik ble gjenbruk, som et annet bærekraftsaspekt, introdusert til prosjektet. Klassen valgte seg et bedriftsnavn, "Frognbær", og det ble laget logo og etiketter til glass og flasker.

Oppskrifter på syltetøy og saft ble funnet, og disse ble laget på skolekjøkkenet, med veiledning av Malin og Astrid. Etter hvert ble det laget markedsføring i form av reklamevideoer, plakater, bruk av SOME og et presseoppslag i Amta hvor produktene ble vist fram. Lærer Even veiledet store deler av dette arbeidet. Et av målene med prosjektet var å stå på torget i Drøbak og på kjøpesenteret Drøbak Amfi for å selge egenproduserte produkter sammen med lokalproduserte grønnsaker fra Haneborg gård, som det ble ordnet en innkjøpsavtale med. For å stå på torget, måtte elevene bygge en torgbod. Gratis restmaterialer fra Byggmax Drøbak ble brukt til å bygge denne. Materialene de hentet blir normalt destruert, noe som koster penger for Byggmax. Dette bidro dermed til at de faktisk sparte noen kroner på å gi klassen materialene. Elevene skrudde så sammen boden, med veiledning av lærer Rolf Ole.

Maximiliam Wiberg Hermansen bygger salgsbod av restmaterialer.
Maximiliam Wiberg Hermansen bygger salgsbod av restmaterialer. Foto: Rolf Ole Tomter

Eplekjekt overskudd

Etter at elevene var ferdig med salget, meldte det seg raskt et ønske om å plukke mer bær. Dette var litt artig, for den innstillingen hadde de ikke helt på første dag i Bringebærhagen. Da skjønte de ikke bæret. Nå sitter klassen med en netto inntekt på over 8000 kroner. Inntekter og utgifter ble koblet til regnskap og bokføring. Deler av overskuddet (10%) går til Redd Barna. I den forbindelse skal de markedsføre en overrekkelse av pengegaven, for å lære mer om sponsing. Mye av det resterende overskuddet brukes til finansiering av nye prosjekter og merkevarebygging. Målet er å firedoble fortjenesten før sommeren. Først på agendaen står et julemarked hvor elevene blant annet skal jobbe med redesign av brukte tekstiler og mer matlaging med aroniabær.

Les saken om prosjektet i Amta.

Frogn videregående skole og Universitetsskoleprosjektet

• Frogn videregående skole er en av NMBUs universitetsskoler.
  • Universitetsskoleprosjektets satningsområde er forskning og skoleutvikling knyttet til utdanning for bærekraftig utvikling.
  • Frogn vgs tverrfaglige prosjekt “Frognbær” gikk over 5-6 uker og ligger innenfor skolens fire satsningsområder: Læringsmiljø, samfunnsengasjement, bærekraft og livsmestring. Prosjektet ble koblet til kompetansemålene innenfor alle programfagene.
  • Teamet på 1SSR består av: Malin Syversen, Rolf Ole Tomter, Astrid Petersen, Adam Rusnak og Even Ottersland.