Indøk-studenten Anne Marte kapret ettertraktet sommerjobb hos Statsbygg

Av Camilla Brun

Sommerjobb hos Statsbygg: Indøk-student Anne Marte Rønneseth stortrives i sin sommerjobb hos Statsbygg.Foto: Thea Lie Strømø

- Jeg stortrives med å få brukt kunnskapene mine på en ny måte, sier studenten som ble plukket ut blant over 1100 andre søkere.

Anne Marte Rønneseth (22) – som til høsten begynner på sitt femte studieår i industriell økonomi ved NMBU – kunne juble da hun fikk sommerjobb i byggherreavdelingen til Statsbygg.

Arbeidsoppgavene er varierte og består blant annet av å undersøke hvordan Statsbygg kan utnytte tiden bedre.

- Jeg jobber blant annet på et prosjekt med fokus på LEAN i par med en annen student. Vi ser på hvordan Statsbygg kan gjøre samspillet mellom entreprenør, byggherre og prosjekteringsgruppe mer effektivt.

- På Indøk har vi hatt mye om LEAN, effektivisering, prosjektledelse og prosjektstyring, så jeg føler at jeg får brukt det jeg har lært på en god måte, sier hun.

Ni av 30 stillinger til studenter fra NMBU

Over 1100 studenter søkte på de 30 utlyste sommerjobbene hos Statsbygg. Blant de som ble valgt ut, kommer hele ni stykker fra forskjellige studier ved NMBU.

- Jeg var så vidt innom denne avdelingen i Statsbygg i fjor sommer, og visste at det ville passe meg perfekt. Derfor søkte jeg spesielt på jobben jeg har nå. Nåløyet var trangt, så jeg er veldig glad for å være her.

- Jeg føler at vi blir gitt tillit og får muligheten til å forme arbeidsoppgavene slik vi selv ønsker. Jeg får mange gode erfaringer jeg vil ta med meg videre.

Hun har ikke angret et sekund på at hun valgte masterstudiet i industriell økonomi ved NMBU.

- Med mastergrad i industriell økonomi kan du bli nesten hva du vil. På studiet er det så mange flinke studenter med ambisjoner, og det sosiale er også helt topp. Det siste er veldig viktig for meg.

- Jeg mener at skal du gjøre en bra jobb, holder det ikke bare å ha sterk kompetanse, du må også være tilgjengelig, menneskelig og omgjengelig, siden man er i kontakt med mange mennesker hele tiden. Jeg vil oppfordre alle å søke på studiet i industriell økonomi. Dere kommer til å stortrives!

Statsbygg tar gjerne imot flere Indøk-studenter

HR-rådgiver Mathilde Skarheim Bjørnsen i Statsbygg, sier de svært gjerne tar imot flere Indøk-studenter.

- Indøk-studentene ved NMBU er ettertraktet hos Statsbygg. For å løse fremtidens utfordringer i bygge- og eiendomsbransjen trenger vi å jobbe tverrfaglig og da er det viktig med kompetanse på tvers.

- En Indøk utdanning fra NMBU gir et solid fundament i ingeniørfag kombinert med økonomi, ledelse og fokus på bærekraft. Det gjør at mulighetene i Statsbygg er mange, og at man kan passe godt til flere ulike plasser i organisasjonen.

-Hva var grunnen til Anne Marte fikk sommerjobben hos Statsbygg?

- Anne Marte skilte seg ut som en dedikert og positiv student med god søknad, karakterer og relevante verv. Hun viste stor interesse for effektivisering og optimalisering av prosjekter, og uttrykte at hun var nysgjerrig på vår satsning på Lean. På Livsvitenskap har vi stort fokus på LEAN og da var Anne Marthe en god match for oss.

- Hva er fordelen for dere som arbeidsgiver med å tilby slike sommerjobber til studenter?

- Det er flere grunner: Vi får tilført nye ideer og oppdatert kunnskap fra unge studenter som kommer inn i organisasjonen , vi får profilert Statsbygg som arbeidsgiver for studenter og nyutdannede, og det er viktig for oss å gi unge mennesker muligheter.

- Dette er vinn-vinn – vi har stor nytte av dette – og studentene får jobbe med faktiske og relevante oppgaver.

-Etter din erfaring, øker slike sommerjobber sjansen til studentene for å få jobb etter at studiene er over?

- Ja, det er absolutt positivt med relevant arbeidserfaring når man skal inn i arbeidslivet etter endte studier. Det viser at man har tatt initiativ og har engasjement. Har man dessuten gode referanser fra tidligere arbeid er dette noe som blir lagt vekt på i ansettelsesprosesser.

- Alle Summer Interns i Statsbygg er garantert førstegangsintervju hvis man søker jobb hos Statsbygg etter endt utdanning. Et Summer Internship gir oss mulighet til å bli godt kjent med studentene, og flere har startet i Statsbygg etter endt utdanning. Det er alltid hyggelig når de kommer tilbake!