En helskoletilnærming til utdanning for bærekraft

Av Anders Søraunet Gåre

The Whole School Approach to Sustainability
The Whole School Approach to Sustainability Foto: illustrasjon (av Nicolette Tauecchio)

FN peker på utdanning som en nøkkel for å løse bærekraftsutfordringene vi står overfor. Hva betyr det for hvordan skolen skal utformes? En helskoletilnærming til utdanning for bærekraft kan være svaret. 

Helskoletilnærmingen handler, kort sagt, om å engasjere elever, studenter og alle skolens ansatte i meningsfylt samarbeid for å skape et mer bærekraftig samfunn, lokalt og globalt. Det starter med å gjøre selve skole til en bærekraftig institusjon. For å vise hvordan helskoletenkning kan se ut i praksis, har Rosalie Mathie og Arjen Wals har utarbeidet en rapport med eksempler fra hele verden, inkludert Universitetsskoleprosjektet ved NMBU (se side 79 i rapporten). 

Rosalie Mathie er stipendiat ved NMBU. Arjen Wals er professor ved Wageningen University i Nederlend og gjesteprofessor ved NMBU. Rapporten Whole School Approaches to Sustainability: Exemplary practices from around the world ble først presentert på WSA International Conference i Lunteren, Nederland, 28.-30. mars 2022. Den kan nå lastes ned her: 

Fakta

Referanse:
Mathie, R. G. & Wals, A.E.J. (2022) Whole School Approaches to Sustainability: Exemplary Practices from around the world. Wageningen: Education & Learning Sciences/Wageningen University. 109 sider. Hentet fra: 
http://www.wur.eu/wholeschoolapproach

Publisert - Oppdatert

Del på