Forskningsformidling av fordypningsprosjekt i naturfag

Elever ved posterutstillingen i foajéen på Ski vgs. Fra venstre ser du Elias Sandness, Kristian Karlsen, Erik Huse og Martin Søbye Fjelstad. Erik Huse er forfatter av posteren de står foran, med tittelen Kosthold og næringsinntak for en idrettsutøver – et praktisk forsøk.Foto: Snorre Nordal

Kan vertikalt landbruk fjerne CO2 fra atmosfæren? Er drikkevannet fra Gjersjøen rent? Og hvordan kan eddik og bakepulver fungere som rakettdrivstoff? Dette er blant forskningsspørsmålene elevene i 1STA og 1STB ved universitetsskolen Ski vgs har jobbet med gjennom et seksukers fordypningsprosjekt i naturfag. Resultatene er formidlet gjennom postere i samme format som brukes av forskere ved NMBU og de ti beste posterne vil også henges opp på universitetet. Disse kan du også lese mer om her.

Faglærerne Snorre Nordal og Torbjørn Danielsen har veiledet elevene gjennom prosjektperioden og er stolte over hva elevene har fått til på tross av pandemien.