Line Ramsvik: Prosjektleder på Geilo

Line Ramsvik hadde en fantastisk tid som student ved NMBU. Nå har hun fått seg jobb som prosjektleder for Geilo nasjonalparklandsby etter en toårig master i naturbasert reiseliv.

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?
Jeg har siden april 2013 jobbet som prosjektleder for Geilo nasjonalparklandsby og Hol nasjonalparkkommune. Dette er et nasjonalt prosjekt hvor 5 ulike tettsteder og 33 kommuner skal forsøke å finne måter å nyttiggjøre seg av nasjonalparkene i lokal næringsutvikling. For Hol og Geilo sin del går dette i stor grad ut på å formidle kunnskap om naturen og hvordan man kan være et best mulig vertskap for våre gjester.

" src="http://cdn.umb.no/external/full/18574.jpg" alt="Meg p jobb p reiselivssenteret p Geilo
">

Jeg arrangerer såkalte "vertskapskurs" for alle innbyggere, både de som jobber i reiselivsnæringa og andre interesserte. I tillegg har vi et veldig flott samarbeidsprosjekt kalt "Skarveskola". Her bidrar både SNO, lokale bønder, kulturminneforvaltning og andre til at alle 6. klassingene i kommunen får oppleve turer i nasjonalparken, lære om tradisjonell seterdrift og lokal historie. Jeg er også ansvarlig for bl.a. utgivelsen av nasjonalparkmagasinet, miljøsertifiseringer, oppgradering av sommerstinettet og jeg arrangerer kompetansehevende kurs for bedrifter. Det er med andre ord en veldig allsidig stilling!

Hvorfor valgte du å studere på NMBU?
Etter videregående fikk jeg det for meg at jeg skulle redde verden, og ville studere utviklingsstudier eller lignende. Jeg vurderte både Volda og Trondheim da jeg kjente mange som studerte der, men jeg hadde hørt så mye godt om studiemiljøet på Ås, og valgte å gå for NMBU, selv om jeg ikke kjente noen andre der. Det er nok det beste valget jeg har gjort noensinne! Da bacheloren var fullført var det ikke aktuelt å flytte fra Ås. Underveis hadde jeg også fått mer kunnskap om natur og dette var noe jeg ville lære mer om. Da var en master i naturbasert reiseliv ved NMBU perfekt.

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved NMBU?
Å studere ved NMBU har gitt meg en allsidig kompetanse. I tillegg har jeg lært veldig mye utenomfaglig, ved å bli kjent med så mange ulike typer mennesker og ikke minst ved å engasjere meg i diverse studentaktiviteter og foreninger. Jeg har fått et bredt nettverk og en bevissthet rundt fag og emner jeg ikke visste fantes før jeg begynte på Ås. Dette kommer godt med i arbeidslivet.

Råd til kommende studenter?
Følg hjertet når du skal velge studier! Det hjelper på arbeidslysten når du faktisk brenner for det du gjør. Og ikke minst: engasjer deg! Det er ikke farlig, og du mestrer det helt garantert!

Nyt tiden din på Ås. Den går alt for fort over!

Srg for  f deg minst ett semester p utveksling mens du studerer. Jeg var 6 mnd. i Tanzania, og det var fantastisk!

Sørg for å få deg minst ett semester på utveksling mens du studerer. Jeg var 6 mnd. i Tanzania, og det var fantastisk! Photo: Anneli Grimen

[video:https://www.youtube.com/watch?v=OT9EF4dthd8]