Line Ekanger: Prosjektkoordinator

Line Ekanger skulle bli økonom, men etter et google-søk ble hun raskt overbevist om at studieprogrammet i fornybar energi var noe for henne. I dag jobber hun i konsulentselskapet aPoint i vakre Kristiansund.

Line Ekanger fikk seg en relevant jobb i firmaet aPoint i Kristiansund etter masterstudiene i fornybar energi.

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?
Jeg begynte hos aPoint AS i 2013 etter en lang og deilig sommerferie. Jeg ble kastet rett ut i oppgavene, og var med på to dagers prosjektsamling allerede første uka. Litt skummelt og veldig lærerikt. aPoint er et konsulentselskap basert i Kristiansund som primært jobber med energispørsmål, bl.a. bioenergi, utnyttelse av spillvarme, energimerking av bygg, prosjektledelse i større prosjekter i energibransjen og landstrøm for offshore-fartøy. For tiden er vi tungt involvert i AMS (Avanserte måle- og styringssystemer)-prosjektet i Møre og Romsdal. I AMS-prosjektet legger jeg ned flesteparten av arbeidstimene for tiden, og jeg fungerer både som prosjektkoordinator og ROS-ansvarlig i prosjektet. Begge disse posisjonene gjør at jeg får delta på mange møter, mene mye og lære mye om prosjektledelse, nettbransjen i Norge, og om tekniske detaljer knyttet til strømmålere. Veldig spennende og egentlig ganske midt i blinken for ei som er overdrevent glad i både organisering og i å lære nye ting.

Line på jobb.

Line på jobb. Photo: Privat

Så langt er jeg veldig glad for at jeg tok sjansen og beveget meg utafor Oslogryta. aPoint er et lite selskap, men vi har bred kompetanse innenfor energiområdet, og på den måten er det utallige muligheter til å komme borti nye fagområder, jobbe med spennende prosjekter og kjøre seg bort litt i Møre og Romsdal. Sistnevnte er ikke helt feil det heller – det er utrolig flott her oppe, så jeg har nok blitt enda mer nasjonalromantisk anlagt de siste seks månedene.

Hvorfor valgte du å studere på NMBU?
At det ble NMBU og meg var egentlig litt tilfeldig. Jeg hadde allerede en bachelorgrad fra BI da jeg fant ut at jeg var lei av jobben i Skottland, og ville derfor hjem og tilbake på skolebenken. Da valget ble tatt, skulle jeg gjøre det fornuftige og ta en toårig master i økonomi. I stedet ble det fire fantastiske år og både bachelor og master i fornybar energi, for da jeg kom over fornybar studiet helt tilfeldig i en google-runde var jeg solgt.

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved NMBU?
Fornybarstudiet er lagt opp slik at vi har fått litt innblikk i alt. Når man jobber som rådgiver i et lite firma kan man komme borti litt av alt innenfor energisektoren. Det at jeg allerede som student lærte å ta et tema jeg kan litt om, fordype meg i dette på kort tid og levere en rapport / presentasjon eller et forslag tror jeg er en viktig styrke i min arbeidshverdag.

Videre synes jeg at NMBU har gitt meg viktige basiskunnskaper, viktige knagger for kunnskapen og en evne til å prosessere mye informasjon. Jeg setter stor pris på alle de eksterne foreleserne og bedriftsbesøkene som ga oss konkrete eksempler fra næringslivet. Det har vært nyttig når man skal snakke om teknologier, utfordringer eller muligheter senere.

Line er fornyd med valg av studieplass. Her p utferd i introduksjonskurset MINA100- Energi, milj og naturressurser-

Line som student på utferd. Photo: Privat

Ønsker du også å studere Fornybar energi?

Her finner du mer informasjon om bachelograden i fornybar energi. Du kan søke om opptak hos Samordnaopptak.no, søknadsfrist 15. april. Søknadsalternativ 192 835.

Her finner du mer informasjon om mastergraden i fornybar energi. Du kan søke om opptak via søknadsweb, søknadsfrist 1. juni.