Storsatsning med avfalls- og gjenvinningsbransjen

Storsatsningen REdu, et kompetanseløft initiert av avfalls- og gjenvinningsbransjen, ble formelt åpnet på NMBU denne uken.

- Det er veldig flott at bransjen er så interessert i universitetet vårt. Et godt samarbeid med næringslivet er veldig viktig for oss. Vi imøteser dette samarbeidet med all mulig optimisme, sa Øystein Johnsen, dekan ved Fakultet for miljøvitenskap og teknologi, da kompetanseløftet REdu ble formelt åpnet på NMBU, Campus Ås, onsdag kveld.

REdu er et initiativ fra bransjeorganisasjonen Avfall Norge som organiserer hele avfalls- og gjenvinningsbransjen i Norge.

Det innebærer et stort kompetanseløft for bransjen i tett samarbeid med medlemmene i Avfall Norge, universiteter som NMBU og NTNU og bransjeaktører. Som en del av kompetanseløftet skal det opprettes flere nye professorater, og utdanningstilbudet ved NMBU og NTNU skal styrkes.

REdus hovedformål er å få de kloke hodene inn i avfalls- og gjenvinningsbransjen, gjennom å styrke fagtilbud i høyere utdanning, satse på kompetanseutvikling, innovasjon og forskning og synliggjøre bransjens muligheter.

- Det å ha en sirkulær økonomi og se på avfall som en ressurs vil bare bli viktigere fremover. Vi trenger en økonomi som går bort fra å være basert på olje- og gass til å være basert på fornybare ressurser, og da spesielt bioressurser, sa Johnsen.

REdu er et initiativ fra bransjeorganisasjonen Avfall Norge
REdu er et initiativ fra bransjeorganisasjonen Avfall Norge Foto: NMBU

Avfallsbransjen sysselsetter 8000 mennesker i Norge i dag, og EU har sagt at innen 2030 skal 65% av alt avfall gjenvinnes.

– Avfallsbransjen trenger forskjellige hoder. Det går på alt fra avfallsteknologi, kretsløp, ressursgjenvinning, fornybar energi, miljø, og industriell økologi, til økonomi, logistikk, arkitektur og byplanlegging. Avfall utgjør en betydelig ressurs som det er viktig å forvalte best mulig. Det er mange spennende jobbmuligheter i denne bransjen for engasjerte mennesker som vil gjøre en forskjell, sa NMBU-professor Ole Jørgen Hanssen, som er sentral i satsningen, da nyheten om kompetanseløftet ble annonsert på tampen av fjoråret.

Under lanseringsarrangementet for REdu på Samfunnet, Campus Ås, ble det også kåret studentvinnere fra Innovasjonslaben som REdu holdt i samarbeid med Start NMBU, Næringsutvalget, Energiforeningen og Indøk NMBU under Næringslivsdagen tidligere samme dag.

Det ble delt ut en første- og en andreplass. Andreplassen gikk til Emil Skar, mens førsteplassen gikk til gruppen PartyBunkers som bestod av Ane Magnussen, Ingvild Moe, Anna Fagerheim, Oskar Aalde. PartyBunkers vant konkurransen med en konseptfilm som var et førsteutkast for Avfall Norges REdu-kampanje.

«Vi ønsker å introdusere seeren til Dumpster World, et sirkuleringssamfunn hvor vinnerne er de som klarer å finne effektive løsninger på å bruke materialer om igjen. I filmen møter vi Dumpster-diver pioner Herr Avfallsen som startet et ressursimperium basert på avfall etter å ha startet som dumpster diver bak Rema og Kiwi på 2015-tallet. Gjennom å vise at det er verdi og penger i effektive avfallsløsninger ønsker vi å tiltrekke studenter og oppmerksomhet til bransjen. Vi ønsker at seeren skal slutte å assosiere avfall med søppel og rotter, og heller se på det som en ren og verdifull ressurs som vi er avhengige av for videre verdiskapning,» heter det i beskrivelsen av vinnerfilmen.

Førstepremien var billetter til Avfallskonferansen 2016 i Tromsø, 7.-9. juni som er gjenvinningsbransjens store møteplass.

REdu er et initiativ fra bransjeorganisasjonen Avfall Norge.
REdu er et initiativ fra bransjeorganisasjonen Avfall Norge. Foto: NMBU