En rosablogg om myggen

Av Anne Sverdrup-Thygeson

Jeg har blogget i halvannet år. Ennå har ikke et eneste lekkert hudpleieprodukt dumpet ned i posthylla mi på Institutt for naturforvaltning. Ikke så rart kanskje, siden jeg blogger om insekter, biomangfold og hvorfor vi trenger naturen. Smått med produsenter som pusher produkter i det segmentet – slikt hører til i rosabloggernes verden. Men i dag skal jeg altså skrive en slags rosablogg, iallfall det nærmeste jeg noensinne kommer.

Hold dere fast folkens: Her kommer en tekst om hvorfor det kan være bra å bruke kosmetikk. Iallfall deodorant. Om du ikke vil bli stukket av de små, irriterende, summende småkrypene – de som selv vi ihuga insektentusiaster sliter litt med å elske. Jeg snakker om mygg. Mygg og deo er dagens tema.

Et summende ferskt studie, nettopp publisert i Scientific Reports, lot sine stakkars forsøkspersoner (de var sikkert studenter…) gå aldeles uten såpe og parfyme i 24 timer (allerede her bør det muligens ringe en advarende bjelle for enhver ekte rosablogger, samt deres lesere).

Så fikk disse småsvette studieobjektene en stor bomulls-lapp teipet fast til henholdsvis armhuler, føtter og hender, og i etterkant ble bomulls-lappene analysert for lukter. Forskerne ville se om myggen foretrakk luktene fra visse steder på kroppen. Fra før er det vist at noen mygg foretrekker å stikke oss på beina, og at sure sokker øver en sterk tiltrekningskraft på visse mygg. Antagelig var det dette forskerne regnet med å finne. Men resultatet ble noe helt annet. Les videre på Insektøkologene