Bærekraftig besøksforvaltning i frilufts- og verneområder

Det har vært en sterk vekst i det naturbaserte reiselivet de siste årene.
Det har vært en sterk vekst i det naturbaserte reiselivet de siste årene.Foto: Shutterstock

13. oktober 2022 inviterer NMBU i samarbeid med NINA til et heldagsseminar om besøksforvaltning på Vitenparken, campus Ås. Hvilke muligheter og utfordringer ser vi i dette feltet? Og hvordan kan besøksforvaltningen fremover bidra til ivaretakelse- og bærekraftig utvikling av frilufts- og verneområder?

Meld deg på her: https://www.deltager.no/event/besoksforvaltning_2022

Om seminaret

Frem til utbruddet av pandemien opplevde Norge en sterk vekst i det naturbaserte reiselivet, fulgt av en kraftig økning av norske borgeres friluftslivsutøvelse i både nærmiljø og feriereiser gjennom pandemiårene. Denne utviklingen har over tid aktualisert og tydeliggjort behovet for kunnskapsbasert og kapasitetstilpasset besøksforvaltning i norske frilufts- og verneområder.

Besøksforvaltning som fagområde er komplekst og berører en rekke ulike fagfelt og sektorer. Årets seminar vil favne bredt med planfaglige, juridiske, samfunnsfaglige, og økologiske perspektiver på besøksforvaltning. Formålet med seminaret er å skape en arena for å dele kunnskap og å synliggjøre fagkompetanse, stimulere til økt debatt om besøksforvaltning, samt å bidra til et møtested for studenter og relevante fagmiljø.

FAGPROGRAM

09.00

Registrering og kaffe

Åpning

Prorektor for forskning, Finn-Arne Weltzien, NMBU

09.45

Besøksforvaltning - Et tverrvitenskapelig og regionalt perspektiv

Øystein Aas, MINA, NMBU

10.05

Villrein og ferdsel – en gordisk knute som blir større og større?

Vegard Gundersen, NINA

10.30

Overturisme og besøksforvaltning sett fra et planfaglig perspektiv

Knut Bjørn Stokke, LANDSAM, NMBU

10.50

11.05

Hvor langt kan myndighetene gå i å regulere allmenn ferdsel? Tilrettelegging og regulering av ferdsel i og utenfor verneområder.

Fredrik Holth, Gunnhild S. Solli, Ingrid Wang Larsen, LANDSAM, NMBU

11.50

Besøksforvaltning: Fellesgodet som kobler friluftsliv, reiseliv og lokalsamfunn

Peter Fredman, NMBU/Mittuniversitetet

12.05

Formiddagsmat

13.00

Informasjon og kommunikasjon som virkemiddel til å løse besøksutfordringer – hva sier forskningen?

Sofie K. Selvaag, NINA/NMBU

13.25

Besøksforvaltning: Best når bygda får være med å bestemme!

Hanne Lykkja, Nordland FK

13.45

14.00

Klima- og miljødepartmentents satsning på besøksforvaltning

Statssekretær Aleksander Øren Heen (Sp), KLD

14.15

Paneldebatt: En ny politikk for besøksforvaltning (debattleder: Kristin Evensen Mathiesen, NINA)

Stortingsrepresentant Ola Elvestuen (V), ordfører Nordkapp kommune, Trudy Engen (SV), Hardangervidda villreinutval Svein Erik Lund, generalsekretær i DNT, Dag Terje Klarp Solvang og statssekretær KLD Aleksander Øren Heen (Sp).

16.00

Besøk/guidet tur i parken på Campus NMBU

Terje Holsen, NMBU guider oss rundt

17.00

Faglig mingling og mat i Vitenparken med faglige posters, videopresentasjoner og korte sceneinnslag

Mer info kommer

Slutt

Invitasjon til å sende inn abstracts

Vi inviterer forskere, forvaltning, grunneiere og andre aktører som jobber med besøksforvaltning til å sende inn kortfattede abstracts (maks 200 ord og inntil en illustrasjon/figur/tabell) med ideer til poster, video eller annen faglig presentasjon for vurdering. Arrangørene legger opp til at seminaret blir et viktig møtested for de som jobber med besøksforvaltning i Norge og Norden, og dette er en god mulighet til å bidra inn i kunnskapsutvekslingen denne dagen.

Abstracts sendes til thomas.haraldseid@nmbu.no

Innsendte abstracts vurderes av arrangørene, og det gis tilbakemelding innen fredag 23. september. Det er interessant med bidrag som på ulike måter kan være med å belyse hvordan besøksforvaltning kan bidra til ivaretakelse- og bærekraftig utvikling av frilufts- og verneområder og lokalsamfunn, og utfordringer og muligheter i dette feltet.

Frist for innsending av abstract: fredag 16.september.

Her finner du en mal for abstracts.

Praktisk info:

Eksterne deltagere betaler en avgift for måltider, studenter deltar gratis. Det vil være mulighet for å følge seminaret digitalt via strømming.

Meld deg på her: https://www.deltager.no/event/besoksforvaltning_2022

Seminaret er støttet av Norges forskningsråd.