Pris for semesterets beste underviser til LANDSAMs Lars Kåre Grimsby

Semesterets beste underviser Lars Kåre Grimsby sammen med fornøyde studenter i emnet EDS104 “Environmental and Sustainability Science” ved Noragric, Fakultet for landskap og samfunn.Foto: LANDSAM

– Jeg er både overrasket og beæret, sier den ferske vinneren fra Institutt for internasjonale miljø- og utviklingsstudier, Noragric.

Hvert halvår kåres semesterets beste foreleser ved NMBU. Kåringen skjer utfra studentenes egne nominasjoner. Og det var en tydelig overrasket og glad førsteamanuensis som fikk forelesningen sin avbrutt av et lite tog med studenter og ansatte som gratulerte og overrakk den høythengende prisen.

Vinneren får ikke bare heder og ære, men også en pengepremie utdelt av NMBU. Juryen har fått innsendt mange nominasjoner, og derfor henger tildelingen av denne prisen høyt.

– Lars Kåre Grimsby viser stor interesse og iver for faget sitt, og anses som en frontfigur innenfor sitt fagfelt. Hans store engasjement smitter over på studentene. En gjennomgående faktor er underviserens evne til å se hver enkelt student, i tillegg til å påse at det som gjennomgås er forståelig for alle, lyder studentjuryens begrunnelse, som fortsetter slik:

– Lars Kåre Grimsby oppleves som strukturert, og han sørger for god informasjonsflyt ved å være tilgjengelig for studentene. Underviseren har høy kompetanse innen fagområdet, og formidler dette gjennom et meget godt undervisningsopplegg. Studentene anser undervisningen som relevant, og verdsetter at pensum er i nær relasjon med videre studier og arbeidsliv.

Lars Kåre Grimsby får prisen for semesterets beste underviser våren 2022 for emnet EDS104 “Environmental and Sustainability Science” ved Noragric, Fakultet for landskap og samfunn.

– Undervisning på zoom har innimellom komplisert ting for oss alle, og nå er det godt å endelig være en del av studentenes læringsmiljø igjen heller enn bare å levere informasjon til dem. Og jeg vil sende en stor takk til studieveilederne – uten dem fungerer ikke læringsmiljøet vårt.

Talende nok for semesterets beste underviser gikk den aller største takken – og muligens det beste ordspillet -  ut til studentene, til blid humring i forelesningssalen:

– Tusen takk for at dere nominerte meg til denne prisen. Jeg er beæret og veldig overrasket. Og ikke minst motiverer det meg til å legge enda mer – fornybar - energi i undervisningen!